Kerajaan negeri Terengganu akan menggunakan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk menilai tahap kebersihan tandas awam di negeri itu, kata Menteri Besar Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman.

Beliau memberi amaran bahawa kontraktor kebersihan yang gagal menepati KPI akan diambil tindakan tegas termasuk digantikan dengan kontraktor lain.

Justeru, beliau meminta semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mengambil tindakan tegas dan memastikan tahap kebersihan setiap tandas awam di negeri itu sentiasa berada dalam keadaan memuaskan.

"Saya akan turun padang dan mengadakan pemeriksaan mengejut ke semua tandas awam di negeri ini bagi memastikan hal ini dipandang serius," katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Larian Hapuskan Rasuah anjuran Parti Gerakan negeri Terengganu di Padang Astaka, di sini hari ini.

Beliau berkata setiap kontraktor yang dilantik PBT untuk melaksanakan kerja-kerja pembersihan tandas awam perlu memenuhi spesifikasi kerja yang ditetapkan dalam perjanjian tawaran kontrak.

Dalam pada itu, seramai 1,000 peserta mengambil bahagian dalam acara larian sejauh tujuh kilometer tersebut.

Dalam lawatan sehari ke daerah Kemaman selepas dilantik sebagai menteri besar pada 12 Mei lepas, beliau mengumumkan kerajaan negeri akan mempercepatkan pembinaan Jambatan Sungai Limbongan di bandar Chukai dekat sini serta Jambatan Kuala Kejir, Hulu Terengganu, yang runtuh akibat banjir awal tahun lepas.

Beliau berkata kedua-dua jambatan tersebut akan menggantikan jambatan taktikal yang dibina oleh pasukan tentera, Kor Jurutera Diraja, berikutan keperluan tentera untuk menggunakan jambatan taktikal tersebut.

Ahmad Razif menafikan dakwaan beberapa pihak yang mengatakan kononnya Jambatan Sungai Limbongan tidak akan dibina kembali akibat kos pembinaan yang tinggi.

"Sekarang ini harga kos pembinaan untuk Jambatan Limbongan sudah ada dan telah ditetapkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR), jadi tidak timbul isu tentang perkara ini manakala untuk Jambatan Kuala Kejir, ianya masih dalam proses perundingan dengan pihak JKR," katanya.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Razif berkata beliau juga turut meminta Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya dan Pengangkutan Negeri, Ir Rosli Othman supaya memandang serius dan mengambil tindakan segera membaiki keadaan Jalan Jerangau-Jabor berhampiran Felda Neram yang rosak akibat banjir.

"Kita tak boleh tunggu dan tangguhkan jalan yang rosak ini sebab ianya akan mengakibatkan kemalangan jalan raya dan kematian," katanya.

Sementara itu, Ahmad Razif mengadakan lawatan mengejut ke Pasar Besar Chukai di sini bagi beramah mesra dengan penduduk tempatan.

Beliau turut melawat jeti nelayan di belakang pasar tersebut.

Ahmad Razif meluangkan masa selama 30 minit untuk makan pagi di warung berdekatan dengan pasar tersebut dengan orang ramai bagi mengenali penduduk tempatan dengan lebih dekat.

Ahmad Razif diiringi oleh isteri beliau, Toh Puan Halina Zakaria serta Pegawai Daerah Kemaman Datuk Mustafar Khalid.