SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini pada Khamis memerintahkan Yew Wei Liang membela diri atas tuduhan membunuh Syed Muhammad Danial Syed Syakir di Lebuhraya Utara Selatan, empat tahun lalu.

Hakim, Julia Ibrahim memutuskan demikian selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan prima facie terhadap bekas pekerja teknologi maklumat itu di akhir kes pendakwaan.

Semasa membaca keputusan penghakimannya, Julia berkata, mahkamah mendapati tertuduh belum melunaskan beban pembuktian, kerana keterangan menunjukkan provokasi bermula apabila dia menyerang mangsa.

“Mengenai isu mempertahankan diri, tertuduh bertindak melebihi haknya apabila berterusan melanggar mangsa walaupun ancaman telah dipatahkan dan mangsa sedang melarikan diri.

“Setelah meneliti keterangan saksi-saksi pendakwaan dan eksibit yang dikemukakan dengan mengaplikasikan penilaian maksimum atas keseluruhan keterangan, pihak pendakwaan berjaya membuktikan semua elemen pertuduhan secara prima facie ke atas tertuduh,” kata hakim.

Oleh itu beliau berkata, tertuduh diperintah membela diri terhadap pertuduhan yang dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sejurus keputusan diketahui, Wei Liang yang hadir dengan memakai baju T berwarna putih kelihatan tenang dengan jurubahasa memberi penerangan dalam bahasa Mandarin.

Mahkamah kemudiannya memberi tiga pilihan kepada tertuduh iaitu pertama, memberi keterangan bersumpah dari kandang saksi kemudian disoal balas oleh pihak pendakwaan.

Pilihan kedua ialah memberi keterangan secara tidak bersumpah di kandang tertuduh tanpa disoal balas oleh pihak pembelaan atau ketiga, berdiam diri.

Bagaimanapun, Wei Liang belum membuat sebarang pilihan dan memohon untuk berbincang dengan peguamnya terlebih dahulu.

Mahkamah kemudiannya menetapkan prosiding bela diri bermula 16 dan 17 Ogos depan.

Dalam kes ini, seramai 20 saksi dipanggil memberi keterangan dalam prosiding yang bermula 27 Oktober 2021 dengan 65 eksibit, dokumen serta barang kes dikemukakan.

Pada Khamis, pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Raja Zaizul Faridah Raja Zaharudin dan Aidatul Azura Zainal Abidin sementara pembelaan diwakili peguam, Wee Chong Keong.

Pada 22 Ogos 2019, Wei Liang yang bekerja dalam bidang IT, didakwa membunuh Syed Danial, yang juga pengurus bank di Kilometer 293.6, Lebuhraya Utara Selatan pada jam 1 tengah hari hingga 2 petang, pada 10 Ogos tahun sama.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati, jika sabit kesalahan. -- Sinar Harian