KUALA LUMPUR: Perbicaraan kes rasuah membabitkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang berdepan empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di negeri itu di sambung di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini selepas perbicaraan tersebut ditangguhkan sebelum ini.

Perbicaraan menyaksikan saksi keempat yang juga bekas kakitangan di Unit Perancang Ekonomi, Muhamad Azrai Mohamad Zaini hadir memberikan keterangan.

Dalam sesi soal balas, peguam bela Gobind Singh Deo mempersoalkan kewajaran keterangan saksi itu yang menyebut bahawa Consortium Zenith BUCG akan dilantik sebagai perunding bebas untuk menyediakan kertas permintaan untuk cadangan (RFP) sebelum tender terbuka ditawarkan.

Gobind juga mempersoalkan kenapa saksi tersebut tidak membantah ketika BUCG hadir dalam mesyuarat untuk menyediakan RFP pada masa itu.

Muhamad Azrai bagaimanapun memberitahu mahkamah bahawa dia hanya menjalankan tugasnya dengan memanggil mesyuarat antara kakitangan kerajaan negeri dan BUCG.

Beliau juga menambah bahawa bantahan tersebut lebih sesuai dan tepat jika ia dilakukan oleh peringkat pegawai yang lebih tinggi seperti Setiausaha Kerajaan Negeri untuk menyuarakannya.

Ketika pemeriksaan semula, Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin bertanyakan Azrai agar menyatakan pendiriannya sama ada dia menganggap wakil Consortium Zenith BUCG wajar terlibat dengan pegawai kerajaan negeri untuk menyediakan kertas RFP terbabit.

Gobind kemudiannya menyatakan terdapat percanggahan dengan keterangan Azrai sebelum ini kerana saksi terbabit sebelum ini mengatakan wakil Consortium Zenith BUCG tidak sepatutnya menghadiri mesyuarat itu sejak awal lagi.

Hakim Azura Alwi kemudiannya berkata, pihak pembelaan boleh mengemukakan percanggahan keterangan itu dalam hujah mereka nanti.

Perbicaraan kes itu bermula pada 13 Julai lepas.

Mengikut pertuduhan pindaan pertama, Lim, 60, didakwa sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang berjumlah RM3.3 juta, dengan membantu syarikat milik Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli dilantik bagi melaksanakan Projek Pembinaan Jalan-Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang, yang bernilai RM6,341,383,702.

Beliau didakwa melakukan perbuatan itu antara Januari 2011 dan Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

Bagi pertuduhan pindaan kedua, Lim dituduh meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh daripada Zarul sebagai upah, bagi membantu syarikat milik ahli perniagaan itu dilantik untuk projek sama, dan perbuatan itu didakwa dilakukan berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City di sini antara 12.30 tengah malam dan 2 pagi pada Mac 2011.

Ahli Parlimen Bagan itu juga berdepan dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik Kerajaan Pulau Pinang bernilai RM208.8 juta, dilupuskan kepada syarikat pemaju berkaitan projek terowong dasar laut di negeri tersebut, yang didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri Pulau Pinang, Komtar pada 17 Feb 2015 dan 22 Mac 2017.

Perbicaraan akan kembali bersambung esok.