PUTRAJAYA: Permohonan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk memasukkan bukti dan keterangan baharu bagi dipertimbangkan dalam rayuan kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd yang dihadapinya ditolak Mahkamah Rayuan hari ini.

Ia selepas panel tiga hakim dipengerusikan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil bersama Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera mendapati Najib gagal menunjukkan bukti itu adalah perlu dan tiada keadaan istimewa bagi membolehkan ia diterima mahkamah.

BACA: Kes SRC Najib: Bukti baharu boleh dipercayai - Muhammad Shafee

BACA: Kes SRC Najib: Pendakwa Raya sifatkan tambah bukti baharu "berniat jahat"

Mahkamah pada masa sama memutuskan bahawa prosiding keputusan esok akan diteruskan secara dalam talian.

Najib sebelum ini merayu keputusan Mahkamah Tinggi yang mensabitkannya bersalah dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta atas tujuh kesalahan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC.

Pada 2 Disember lalu, peguamnya memfailkan permohonan memasukkan bukti dan keterangan baharu yang didakwa boleh mengubah keputusan Mahkamah Tinggi.

BACA: Perbicaraan SRC diteruskan dalam talian atau waran tangkap untuk Najib akan dikeluarkan - Mahkamah

BACA: Sabitan hukuman seleweng dana SRC, nasib Najib diketahui esok

Bukti baharu yang didakwa Najib, antaranya membabitkan pembabitan bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang didakwa bersekongkol dengan Jho Low atau Low Taek Jho bagi memudahkan ahli perniagaan dalam buruan itu untuk menyeleweng dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan anak syarikatnya SRC International.


Kes SRC | Mahkamah bertegas teruskan prosiding