KOTA BHARU: Polis Kelantan sudah mengadakan perbincangan tidak rasmi dengan beberapa pihak dalam usaha menghentikan sementara projek pemasangan cerucuk jambatan bagi Projek Lingkaran Tengah Utama (LTU) 3B dan 3C yang sedang berjalan ketika ini bagi mengelak kesesakan jalan Gua Musang-Kuala Lipis.

Ketua Polis negeri, Datuk Muhamad Zaki Harun berkata, pihaknya sudah membuat perbincangan dengan pihak berkaitan iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) supaya kerja-kerja pembinaan dihentikan sementara sebelum musim perayaan ini.

"Kita ada bincang untuk cuba sebelum raya ini, hentikan sementara atau ada kaedah lain yang boleh digunakan.

"Setakat ini, alternatif yang ada ialah sepertimana saya katakan sebelum ini," katanya semasa sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini semalam.

Beliau yakin perantau sudah bersedia untuk menghadapi situasi tersebut.

Menurut Muhamad Zaki, kesesakan sudah pasti berlaku tetapi pihaknya akan cuba mengatasi masalah berkenaan.

Ujarnya, dalam masa yang sama jika ada laluan alternatif lain di Gua Musang, polis akan cuba bincang dengan JKR serta semua pihak yang terlibat.

Media tempatan sebelum ini melaporkan Muhamad Zaki ada memberikan cadangan bagi mengelak kesesakan pengguna boleh pulang ke Kelantan menggunakan LPT melalui Terengganu atau Jalan Gerik, Perak.

Selain dua laluan itu, polis Kelantan juga sedang meneliti dua laluan alternatif iaitu dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu dan Kota Bharu ke Kuala Lumpur.

Cadangan ini diutarakan susulan penutupan jalan utama Gua Musang-Kuala Lipis, bermula di hadapan Petronas Persiaran Raya Gua Musang sehingga ke bulatan Tanah Putih selama sebulan bagi memberi laluan kerja-kerja pemasangan cerucuk jambatan bagi Projek Lingkaran Tengah Utama (LTU) 3B dan 3C yang sedang dijalankan. - Sinar Harian