Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menyifatkan kemenangannya mempertahankan jawatan Ketua Pemuda sebagai isyarat ideologi liberal progresif diterima baik di dalam sayap pemuda parti terbesar orang Melayu itu.

Menurut Khairy, ia melambangkan progresif liberal masa depan di dalam hala tuju politik UMNO.

"Sekiranya kemenangan itu ialah kemenangan yg besar, ini adalah pengesahan dapat menewaskan kuasa konservatif di dalam UMNO," kata Khairy di dalam sidang media sebagai mengulas keputusan tidak rasmi mengenai kemenangannya.

Khairy yang dicabar oleh empat calon lain melihat saingan kali sebagai pertarungan antara ideologi progresif dan konservatif.

Khairy turut menyifatkan bukan mudah untuk membawa agenda progresif di dalam UMNO sepanjang sepenggal lalu menerajui sayap pemuda.

Tambah beliau, perjuangan sayap pemuda penting untuk sentiasa berada pada kelok perubahan.

"Ini juga jelas menunjukkan pendekatan dan pemikiran progresif ini diterima di akar umbi. Liberal juga boleh menang di dalam UMNO," kata Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan.

Ketika ditemubual Astro AWANI secara eksklusif, Khairy berkata liberal progresif tidak bermakna UMNO menyimpang daripada landasan asal.

"Ini baik untuk percambahan idea di dalam UMNO malah ia baik untuk pendemokrasian parti. Kepentingan Melayu akan diperjuangkan dengan cara berbeza," kata beliau sebaik melangkah keluar dari PWTC.

Berdasarkan keputusan tidak rasmi, Khairy mendahului selesa untuk mempertahankan jawatannya dengan menguasai lebih 100 daripada 191 bahagian.

Beliau mengenepikan empat pencabarnya, Akramsyah Sanusi, Syed Rosli Syed Harman, Abdul Karim Ali dan Irwan Ambak.