GUA MUSANG: Konflik antara manusia dan haiwan yang banyak dilaporkan sekitar sini sejak kebelakangan ini sehingga ada ketikanya mengancam nyawa serta menyebabkan kerugian, akan dibincangkan penduduk sini dengan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklam (NRECC), kata Ahli Parlimen Gua Musang Mohd Azizi Abu Naim.

Beliau berkata antara usul yang akan diutarakan adalah penambahan anggota jabatan berkaitan bagi menangani permasalahan gangguan hidupan liar yang membelenggu rakyat di daerah ini.

Katanya konflik hidupan liar di daerah ini semakin kerap berlaku sehingga menyebabkan kerugian yang perlu ditanggung rakyat mencecah ratusan ribu ringgit.

"Jadi kita telah aturkan satu pertemuan untuk berbincang dengan NRECC, dan kita sedang melihat tarikh sesuai untuk berjumpa Menterinya Nik Nazmi Nik Ahmad.

"Insya-Allah dalam sidang Parlimen akan datang saya akan bangkitkan lagi cadangan penambahan anggota Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) selepas berkali-kali sudah ia diusulkan, dan juga keperluan penyediaan kelengkapan khusus untuk menangani isu ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita di Program Berkhatan Percuma di Dewan Serbaguna Taman Agropolitan Rantau Manis, di sini hari ini.

-- BERNAMA