TAMADUN dunia hari ini sudah mampu mencapai perkara yang mustahil, malah sudah mampu menjejakkan kaki ke bulan, tetapi masih gagal menghentikan penindasan dan pembunuhan beramai-ramai ke atas rakyat Palestin.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, manusia juga memperjuangkan hak haiwan, tetapi pada masa yang sama membenarkan satu bangsa dihina dengan cara yang paling teruk, ditindas, diseksa dan dibunuh selama lebih dari 70 tahun.

Beliau berkata, kebanyakan manusia takut terhadap kemiskinan dan kehilangan tempat tinggal, tetapi menyaksikan rakyat Palestin dihalau dan rumah mereka dimusnahkan.

“Dan hari ini, keseluruhan kejiranan, bangunan, malah hospital telah dibom dan dimusnahkan. Tamadun dunia hari ini menyaksikan pembunuhan beramai-ramai di hadapan mata mereka sendiri.


“Dan hari ini kebanyakan daripada mereka mendiamkan diri, dan secara berselindung menyatakan sokongan terhadap rejim Israel – sama ada secara moral atau material – termasuk senjata, kebijaksanaan dan kewangan,” katanya lagi.

Dr Mahathir berkata, adalah mustahil untuk mencari sesuatu perkataan yang boleh menggambarkan kekejaman dan kemusnahan yang dilakukan setiap hari terhadap rakyat Palestin, terutamanya kepada kanak-kanak.

Beliau berkata, di sebalik protes dan demonstrasi yang berlaku di seluruh dunia, ia nyata tidak memberi kesan kepada mereka yang mempunyai kuasa untuk menghentikan kekejaman Israel.

Katanya lagi, semua pihak tidak boleh meletakkan harapan kepada Israel untuk menghentikan kekejaman itu, tetapi sekurang-kurangnya negara-negara yang bertamadun perlu berbuat sesuatu, kerana mereka boleh membawa perubahan.

Dalam pada itu Dr Mahathir turut mempersoalkan tentang fokus sesetengah negara, kononnya berhubung keselamatan Israel, sedangkan ketika ini lebih 10,000 rakyat Palestin telah dibunuh, berbanding 1,400 orang Israel.

“Keselamatan siapa sebenarnya yang telah dicerobohi? Kita hanya menyaksikan askar Israel, tetapi tiada askar Palestin. Yang ada hanya rakyat biasa. Kelihatan seperti Amerika Syarikat dan sekutunya tidak mahu pembunuhan ini terhenti.

“Israel kini berbincang tentang gencatan senjata selama 4 jam sehari, kononnya mahu membenarkan orang awam ke tempat selamat. Apabila gencatan ini tamat, pembunuhan akan berlaku, lebih ramai rakyat biasa akan mati, dibunuh dan dibom hingga hancur,” katanya lagi.

Dr Mahathir berkata, apa yang berlaku di Gaza bukanlah satu peperangan, sebaliknya satu pembunuhan beramai-ramai. Konflik tersebut, tegasnya lagi, telah melanggar segala nilai kemanusiaan.

Beliau berkata, manusia kini tidak lagi mempunyai hak untuk mengaku sebagai bangsa bertamadun, sebaliknya kembali menjadi orang gasar.