ALOR SETAR: Seorang kontraktor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, Alor Setar hari ini atas pertuduhan menggunakan penyata bank palsu untuk mendapatkan tender pembersihan awam sisa pepejal bernilai RM1.7 juta tiga tahun lalu.

Tertuduh, Ronie Maharudin, 47, membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Rohatul Akmar Abdullah.

Mengikut pertuduhan, tertuduh dengan curangnya telah mengemukakan penyata bank CIMB Islamic Bank Berhad atas nama syarikat Kembar Mega Enterprise yang dipalsukan untuk memohon kontrak itu bagi bulan Oktober, November dan Disember 2018.

Tertuduh melakukan kesalahan itu di pejabat E-Idaman Sdn Bhd di Bandar Baru Stargate, Lebuhraya Sultanah Bahiyah, di sini pada 22 Februari 2019.

Bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 465 akta sama, yang sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Mahkamah menetapkan tarikh 19 Februari depan untuk menjatuhkan hukuman itu atas permintaan pihak pendakwaan untuk mengemukakan fakta penuh kes kepada mahkamah.

Sebelum itu, Pegawai pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Mohamad Fauzee Azizan dalam hujahnya menggesa mahkamah mengenakan jaminan RM30,000 dengan seorang penjamin ke atas tertuduh selaras dengan nilai kontrak terbabit.

Bagaimanapun, peguam Muhammad Farid Wajdi Hanif yang mewakili tertuduh merayu mahkamah mengenakan jumlah jaminan lebih rendah kerana tertuduh tidak memiliki pendapatan stabil selepas kehilangan pendapatan sebagai kontraktor dan hidup bergantung dengan wang simpanan sahaja.

Muhammad Farid memberitahu, tertuduh kini terpaksa bergantung kepada isteri untuk menyara tiga anak mereka yang masih belajar, malah juga perlu menyara kedua-dua ibu bapanya yang uzur.

Mahkamah kemudiannya menetapkan wang jaminan RM12,000 dengan seorang penjamin, selain tertuduh tidak dibenarkan menganggu saksi.