KUALA LUMPUR: Kementerian Perladangan dan Komoditi (KPK) akan memberi tumpuan terhadap menggalakkan pembangunan industri hiliran berasaskan lada keluaran tempatan, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi berkata kementeriannya juga akan berusaha untuk menghasilkan pengeluaran lada yang berkualiti tinggi bagi pasaran antarabangsa.

"Lada Malaysia adalah premium dan lebih baik dari segi mutunya, yang mana permintaan dari negara Eropah lebih menumpukan kepada lada kita. Kita juga dapat penawaran harga yang lebih tinggi khususnya dari negara seperti Jepun, Korea Selatan dan Sweden.

"Untuk itu kita menggalakkan pembangunan industri hiliran lada bukan sahaja sebagai rempah untuk makanan, tetapi sekarang dapat dipelbagaikan kepada minyak wangi, teh dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2024 di peringkat jawatankuasa bagi kementerian berkenaan di Dewan Rakyat, semalam.

Fadillah berkata Malaysia kini berada di tempat kedua dari segi jumlah produk hiliran lada yang dihasilkan iaitu sebanyak 10 produk, berbanding India yang mempunyai kira-kira 40 produk hiliran berasaskan lada.

Dari sudut pengeluaran lada, beliau berkata KPK sedang bekerjasama dengan pihak universiti dan pemain industri bagi meningkatkan pengeluaran lada tempatan memandangkan jumlah pekebun kecil semakin berkurangan.

"Kita juga menggunakan pertanian pintar dan internet pelbagai benda (IoT) untuk 'precision farming' dan kita telah bekerjasama dengan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), hasil rintis awal menunjukkan kesan yang agak baik.

"Jika ini berjaya kita akan sebarkan ke seluruh negara dan ia dapat meningkatkan produktiviti pengeluaran lada dan akhirnya kita akan mengeluarkan produk yang lebih baik lagi," tambah beliau.

Persidangan Dewan Rakyat bersambung hari ini.

-- BERNAMA