IPOH: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) memperuntukkan RM500,000 bagi kerja-kerja menaik taraf pasar Gerbang Malam yang terletak di Jalan Dato Tahwil Azar di sini.

Menterinya Nga Kor Ming berkata pasar Gerbang Malam yang menjadi tarikan pelancong berkunjung ke bandar raya Ipoh akan menjalani kerja menaik taraf fasa kedua menjelang Hari Raya Aidilfitri.

"Pada malam ini, saya mengumumkan ingin memberi 'angpau' kepada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) peruntukan sebanyak RM500,000 bagi melaksanakan kerja-kerja menaik taraf di pasar Gerbang Malam," katanya dalam ucapan merasmikan Konsert Muzikal Tahun Baharu Cina 2024 di Amphitheatre, Laman Sejahtera di Taman D.R Seenivasagam di sini malam ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perindustrian, Pelaburan dan Pembangunan Koridor Negeri Loh Sze Yee serta Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin.

Dalam pada itu, Nga berkata berkata KPKT turut menyalurkan RM500,000 dan MBI memperuntukkan RM250,000 bagi tujuan landskap dan pencahayaan serta keceriaan di sekitar Taman D.R Seenivasagam.

Sebelum ini, Rumaizi dilaporkan berkata Amphitheatre itu merupakan sebuah pentas terbuka yang boleh memuatkan hingga 400 penonton, sesuai digunakan untuk pertunjukan hiburan dan seni.

Menurutnya Amphitheatre yang dibina pada 1 Julai 2021 dan siap sepenuhnya pada 1 Mac 2023 itu merupakan satu daripada projek yang dijalankan bagi memanfaatkan kawasan lapang di taman berkenaan serta dibina bersebelahan tasik buatan.

Sementara itu, konsert yang dihadiri kira-kira 3,000 penonton daripada pelbagai kaum dan julung kali dianjurkan itu, selaras dengan inisiatif mempromosikan bandar raya Ipoh yang diiktiraf oleh Rangkaian Bandar Kreatif (UCCN) Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) sebagai Bandar Muzik pada 31 Okt 2023.

Konsert bermula 8 malam mempersembahkan kumpulan muzik daripada Kinta Valley Wind Orchestra (KVWO) serta pelbagai persembahan artis, tarian naga dan singa, nyanyian lagu tradisional termasuk pertunjukan bunga api

-- BERNAMA