Kementerian Sumber Manusia akan mengemukakan pelan komprehensif dalam masa terdekat bagi memastikan kelancaran pelaksanaan inisiatif Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dalam memastikan kebajikan pekerja terus terpelihara.

Menterinya, Datuk Seri M. Saravanan dalam satu kenyataan media berkata, menerusi pelan tersebut, para pekerja juga boleh merebut peluang meningkatkan kemahiran mereka menerusi pelbagai program yang disediakan kementerian itu.

“Ini sekaligus dapat memberikan nilai tambah kepada para pekerja dan meningkatkan potensi kejayaan padanan kerja selain meningkatkan kebolehpasaran pekerja dalam pasaran buruh.

“Pelan yang akan dikemukakan melalui Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB) ini diharap dapat membantu rakyat agar kekal dalam pekerjaan.,” jelasnya.

Tambahnya, antara inisiatif di bawah KSM adalah memperluaskan Program Subsidi Upah (PSU), pengenalan Program Insentif Pengambilan Pekerja, mewujudkan Dana Padanan Caruman untuk perlindungan sosial pekerja ekonomi gig serta menambah baik Portal Perkhidmatan Pekerjaan Negara di bawah Perkeso.

“Inisiatif ini dijangka dapat membantu lebih 2.7 juta pekerja tempatan. Selain itu, kerajaan juga memperkenalkan Program Insentif Pengambilan Pekerja dengan peruntukan RM1.5 bilion sebagai insentif kepada majikan untuk menyediakan peluang pekerjaan untuk pekerja tempatan.

“Ia dijangka memberikan manfaat kepada lebih 300,000 orang penganggur.

“Bantuan mobiliti dan program latihan dengan kerjasama Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB) juga akan disediakan untuk penganggur dan pekerja yang bukan pencarum Perkeso, termasuk lepasan sekolah dan lulusan universiti,” jelasnya lagi.

PSU di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi (Prihatin) dilanjutkan selama tiga bulan lagi membabitkan peruntukan berjumlah RM5 bilion bagi membantu syarikat terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) meneruskan operasi tanpa mengambil langkah drastik seperti menutup syarikat dan memberhentikan pekerja.

"Inisiatif ini dijangka dapat membantu lebih 2.7 juta pekerja tempatan," katanya dalam kenyataan pada Ahad.

Katanya, pihaknya juga akan menyediakan dana padanan berjumlah RM50 juta bagi pembayaran caruman Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri Perkeso untuk melindungi pekerja ekonomi gig selama satu tahun.

"Kesemua langkah tersebut akan dilaksanakan oleh Perkeso berkuat kuasa 15 Jun ini,” katanya.

Katanya, pihaknya juga akan menjalankan pemantauan bagi memastikan majikan mematuhi peraturan dalam menjaga hak dan kebajikan pekerja.