KUALA LUMPUR: Minggu Latihan Kebangsaan (NTW) yang diadakan secara percuma anjuran Human Resource Development Corporation (HRD Corp) kembali dengan edisi kedua pada tahun ini, yang dijadualkan pada 24 hingga 30 Jun depan.

Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong berkata NTW 2024 menetapkan sasaran lebih besar iaitu 150,000 pendaftaran di seluruh negara, dengan peningkatan kursus latihan kepada 25,000 berbanding 21,000 pada 2023.

Jelas beliau, NTW 2024 turut menampilkan kelainan dengan penyertaan turut dibuka kepada penjawat awam selain menawarkan latihan berkaitan kecerdasan buatan dan sektor ekonomi digital.

“Saya telah menekankan bahawa kita perlu melihat kepada latihan-latihan yang berkualiti sebab sasaran untuk tahun ini, NTW akan menjadi ‘papan luncur’ untuk kita melihat kepada satu sasaran di mana pemberi latihan di Malaysia ini mencapai kualiti tahap antarabangsa.

“Sekarang kita melatih rakyat Malaysia tetapi cita-cita kita ialah menjadikan Malaysia sebagai sebuah hab latihan,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Pra-Pelancaran NTW 2024 di sebuah hotel di ibu negara pada Rabu.

Hadir sama ialah Ketua Eksekutif HRD Corp, Datuk Shahul Dawood.

Steven menambah kementerian amat berbangga dengan pihak industri yang komited memberikan latihan kepada rakyat, dengan nilai peruntukan sebanyak RM200 juta bagi menyediakan kursus-kursus berkenaan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Program HRD Corp, Soffian Amin berkata, NTW 2023 telah melakar banyak kejayaan menerusi akses kepada peluang pembelajaran dan pembangunan percuma kepada mereka yang terlibat.

“Berdasarkan kajian yang kami telah buat, ramai daripada rakyat Malaysia termasuk golongan B40 dan yang telah pun keluar daripada alam pekerjaan, boleh menggunakan latihan dan kemahiran untuk memasuki balik ke alam pekerjaan.

“Selain itu, ada yang menggunakan kemahiran tersebut untuk menjana pendapatan dengan cara-cara lain. Ini adalah satu daripada banyak kisah kejayaan daripada NTW pada tahun lepas,” ujar beliau.

NTW 2024 juga memberi tumpuan yang lebih besar kepada lima teras iaitu kemahiran hidup, kemahiran masa depan, kreativiti dan inovasi, kewangan, serta pembangunan mampan. 

Teras tersebut dipilih berdasarkan keperluan bakat dan industri Malaysia.

Pada edisi penganjuran tahun lalu, NTW berjaya menyediakan lebih 21,000 kursus latihan percuma kepada lebih 129,000 rakyat Malaysia, di samping mencatatkan 503,000 jam latihan.

Mereka yang berminat boleh menghubungi HRD Corp menerusi e-mel: [email protected] atau laman web https://www.nationaltrainingweek.gov.my/