SHAH ALAM: Seorang bekas pekerja syarikat jualan dalam talian mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini, hari ini, atas 12 pertuduhan membabitkan aktiviti pengubahan wang haram berjumlah hampir RM1 juta antara 2020 dan 2021.

Tertuduh, Muhammad Yusof Zubair, 28, didakwa terlibat dalam aktiviti tersebut dengan menggunakan dan memindahkan wang daripada akaunnya ke beberapa akaun lain termasuk pembayaran kad kredit secara berperingkat dengan berjumlah keseluruhan M904,010.25.

Kesemua kesalahan tersebut didakwa dilakukan menerusi tiga akaun bank miliknya dan seorang individu lain di tiga cawangan bank berbeza sekitar Petaling Jaya dan Shah Alam, antara 9 Dis 2020 hingga 13 Julai 2021.

Muhammad Yusof dituduh mengikut 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

Sabit kesalahan, dia boleh dipenjara maksimum 15 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai hasil aktiviti haram atau peralatan kesalahan atau RM5 juta mengikut mana lebih tinggi.

Timbalan Pendakwa Raya, Julianazriana Jaafar mencadangkan jaminan RM100,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan.

Peguam tertuduh, Abdul Rahman Zulkhairi memaklumkan anak guamnya tidak ingin dijamin atas kerelaannya sendiri.

Hakim Muhamad Anas Mahadzir membenarkan cadangan pihak pendakwaan dan sebutan semula kes ditetapkan pada 20 Nov ini.

-- BERNAMA