TEMERLOH: Seorang lelaki yang disyaki terjatuh ke dalam Sungai Semantan di Kampung Kuala Kaung, Lanchang di sini ketika mencari ikan pada Ahad ditemukan lemas semalam.

Ketua Polis Daerah Temerloh, Asisten Komisioner Mazlan Hassan memberitahu, mangsa berusia 57 tahun itu ditemukan pada jam 4.10 petang pada jarak tiga kilometer dari tempat Pusat Kawalan Tempat Kejadian (PKTK) dibuka.

Menurutnya, anak perempuan mangsa berusia 18 tahun memberitahu, dia menemui ayahnya kali terakhir kira-kira jam 6 petang sebelum keluar ke sungai untuk mencari ikan.

"Keesokan harinya, anak mangsa bersama ahli keluarga lain ke tempat mangsa selalu mencari ikan dan menemui motosikal serta selipar milik ayahnya," katanya dalam kenyataan semalam.

Ujarnya, anak mangsa cuba mencari di sungai dan mendapati bot milik ayahnya telah terbalik di tebing sungai. 

SAR bersama pelbagai agensi dan orang awam di lokasi kejadian. - Foto Ihsan PDRM


"Seterusnya laporan polis dibuat kira-kira jam 12.42 tengah hari pada Isnin sebelum operasi mencari dan menyelamat (SAR) dilakukan pada jam 2 petang dengan kekuatan 38 anggota terdiri pihak polis, bomba, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM),Rela dan orang awam bersama lapan bot.

"Mayat mangsa kemudiannya ditemui dan dibawa naik ke darat pada jam 5 petang untuk dibawa ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) untuk bedah siasat," tambahnya.

Operasi ditamatkan pada jam 6 petang. - Sinar Harian