“Beli apa yang perlu sahaja.”

Itulah ayat pertama yang terpapar pada kadbod yang digantung pada leher seorang lelaki yang dilihat berdiri di sebuah bazar Ramadan.

Dalam temubualnya bersama Astro AWANI, Azmin Ishak menjelaskan kempen tersebut dimulakan selepas isu pembaziran makanan kerap kali timbul setiap kali bulan Ramadan tiba.

“Sahabat saya, Syed Azmi Alhabshi pernah beberapa kali membuat kempen menggunakan placard begini. Masyarakat kita sedar tentang pembaziran ini, cuma kerap terlupa apabila menjejak kaki ke bazar,” ujar penjawat awam berusia 34 tahun itu.

Gambar Azmin yang berdiri di bazar Ramadan Taman Suria di Jitra viral selepas dikongsinya sendiri di laman Facebook.



Netizen rata-rata menyambut baik usaha Azmin malah ada yang menyahut seruannya menyumbang makanan yang dibeli kepada jiran yang memerlukan.

Bapa kepada seorang anak perempuan ini juga berkongsi tindak balas pengunjung bazar apabila melihatnya dengan kad yang tergantung di leher:

“Ramai yang menoleh dan memandang saya dengan rasa pelik. Tapi apabila mereka membaca mesej yang saya cuba sampaikan, ada yang tersenyum, berjabat tangan ucapkan tahniah dan terima kasih. Ada yang mahu bergambar. Beberapa peniaga juga menasihati pengunjung agar tidak membazir.”

Menurut Azmin, kempen ini akan diteruskan di bazar Ramadan lain juga.

“Buat masa seminggu ini, saya berada rumah ibu bapa. Jadi saya bercadang untuk bergerak di sekitar utara Kedah. Apabila kembali ke rumah di Dengkil, Insya Allah saya ke sana pula,” tambahnya.

Ditanya mengenai harapan terhadap kempennya, ini jawapan Azmin:

“Saya berharap kita dapat mengurangkan pembaziran bukan sahaja di bulan Ramadhan, malah berterusan. Selain itu, sebolehnya saya ingin setiap ahli masyarakat untuk melihat dalam kejiranan masing-masing terlebih dahulu dalam bersedekah sebelum pergi lebih jauh.”