JOHOR BAHRU: Seorang lelaki yang mengaku berpangkat 'Datuk Seri' ditahan polis selepas mengugut dua mangsa termasuk seorang anggota polis berpangkat Inspektor, pada Khamis. 

Lelaki berusia 56 tahun itu ditahan bersama rakannya, 41 tahun jam 8.30 malam, selepas mangsa membuat laporan polis. 

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, berkata pada Isnin lalu mangsa yang berusia 50-an didatangi dua suspek termasuk ‘Datuk Seri’ berkenaan. 

Katanya ‘Datuk Seri' itu kemudian melakukan pemerasan dengan mengugut mangsa supaya membayar sejumlah hutangnya dengan kekerasan sebelum mangsa membuat laporan polis. 

Ketika ditahan ‘Datuk Seri’ terbabit sekali lagi bertindak mengugut seorang anggota polis bertugas yang berpangkat Inspektor.

“Tuan-tuan lihat apa ayat yang digunakan untuk mengugut pegawai polis. ‘Tuan tangkap saya, saya akan porak-perondakan semua balai polis dan hidup tuan’.

"Itu ugutan dia, dia ingat dia ada NGO belakang dia, belakang ada orang politik, dia boleh ugut polis. Datuk Seri ke, Tan Sri ke, kita akan ambil tindakan tegas, tiada tolak ansur," katanya pada sidang media di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini harı ini.

Siasatan turut mendapati suspek berkenaan menggunakan gelaran 'Datuk Seri' yang tidak diiktiraf kerajaan Malaysia. 

Semakan rekod juga mendapati suspek mempunyai pelbagai rekod jenayah lampau berunsur jenayah kekerasan termasuk dua kali dikenakan tindakan di bawah Ordinan Darurat dengan ditahan di Simpang Renggam dan Pulau Jerejak, sekitar tahun 80-an serta 90-an. 

Kedua-dua suspek termasuk Datuk Seri itu disiasat mengikut Seksyen 385 Kanun Keseksaan kerana pemerasan dan Seksyen 506 kanun keseksaan kerana ugutan jenayah.