KUALA LUMPUR: Langkah meletakkan Unit Transformasi Masyarakat India Malaysia (Mitra) di bawah Kementerian Perpaduan Negara tidak akan menambah baik kedudukan sosioekonomi masyarakat India, kata Ahli Dewan Negara, Datuk Sivaraj Chandran.

Beliau berkata, langkah itu sebaliknya hanya akan melemahkan agensi tersebut.

Justeru beliau menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk satu Jawatankuasa Khas Kabinet Masyarakat India bagi memastikan perancangan dan kepentingan kaum itu di negara ini diberi perhatian.

"Kalau betul ingin memastikan pembangunan masyarakat India, ini masanya Perdana Menteri wujudkan Jawatankuasa Khas Kabinet Masyarakat India kerana tanpa sebarang jawantankuasa khas bagaimana segala polisi dan masalah masyarakat India dapat dikenal pasti dan diselesaikan?" katanya dalam perkongsian di Instagram di sini, pada Ahad.


Sivaraj yakin, Mitra akan mempunyai kuasa dan pencapaian yang lebih baik sekiranya berada di bawah selian Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Pada masa sama, beliau turut berharap agar kerajaan dapat melaksanakan Pelan Tindakan Masyarakat India bagi memastikan taraf hidup kaum itu terus diperbaiki.

Pada Sabtu, Anwar mengumumkan Mitra akan diletakkan semula di bawah Kementerian Perpaduan Negara.

Bagaimanapun, Perdana Menteri memberi jaminan bahawa beliau akan sentiasa memantau unit khas itu yang bertanggungjawab dalam menangani isu pembangunan sosioekonomi masyarakat India di negara ini.

Mitra pada asalnya dikenali sebagai unit khas Pembangunan Sosioekonomi Komuniti India (SEDIC) yang ditubuhkan pada 2014 sebelum dijenamakan semula sebagai Mitra pada 2018.

Ia diletakkan di bawah Kementerian Perpaduan Negara, namun pada September 2022 ia dipindahkan di bawah seliaan JPM.