MELAKA: Leypark Station yang terletak di Ayer Keroh di sini, terus mendapat perhatian masyarakat setempat dengan kehadiran lebih 10,000 pengunjung dalam tempoh tidak sampai tiga bulan sejak ia dibuka.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya Datuk Shadan Othman berkata keadaan itu sekali gus memberi impak positif kepada kawasan tersebut apabila ia turut menarik sejumlah peniaga.

"Dengan keadaan tidak menentu sekarang ini, kawasan tersebut masih mampu menarik 80 peniaga sejak mula beroperasi pada akhir Disember lepas dan jumlah pengunjung yang mencari kawasan bersantai sambil menikmati pelbagai jenis makanan dan minuman turut meningkat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, semalam.

Katanya kawasan itu menjadi pilihan golongan muda serta mereka yang terjejas akibat pandemik COVID-19 untuk memulakan perniagaan berasaskan makanan dan minuman pada skala kecil dan sederhana.

Beliau berkata demikian susulan lawatan dan ramah mesra bersama peniaga di Leypark Station, yang turut dihadiri Exco Kanan Pelaburan, Perindustrian dan Pembangunan Usahawan Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh, pada Jumaat.

Ab Rauf dalam pada itu berharap peminjam daripada mana-mana skim termasuk Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional agar segera melunaskan pembayaran balik pinjaman mereka mengikut ketetapan yang diberikan.

Katanya ini bagi membolehkan ia dijadikan sebagai modal pusingan kepada orang lain yang mahu berniaga, selain mewujudkan situasi 'menang-menang' memandangkan agensi tersebut juga telah melanjutkan tempoh bayaran balik kepada mereka yang terkesan.

"Kalau mereka (peniaga) tidak bayar balik, TEKUN tidak dapat beri pinjam pada orang lain. Kami faham waktu pandemik ini banyak peniaga terkesan, tetapi agensi itu telah memberi satu ruang termasuk memanjangkan tempoh bayaran balik.

"Jadi saya harap peniaga ini bekerjasama dengan pihak TEKUN dengan membayar balik pinjaman," katanya.

-- BERNAMA