KUALA LUMPUR: Mahkamah Perlembagaan Sepanyol mengekalkan pembatalan pelantikan Dr Gonzalo Stampa sebagai penimbang tara dalam pertikaian Sulu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, mahkamah menolak rayuan perlembagaan luar biasa yang difailkan sekumpulan individu yang mendakwa diri mereka sebagai 'waris' kumpulan Sulu (penuntut) terhadap pembatalan pelantikan Stampa sebagai penimbang tara dalam kes itu.

Beliau berkata, kerajaan telah menerima pengesahan rasmi bahawa rayuan perlembagaan yang difailkan oleh pihak penuntut telah ditolak dan akibatnya, pembatalan pelantikan Stampa (yang sudah muktamad dan mengikat) turut disahkan oleh Mahkamah Perlembagaan Sepanyol.

"Mahkamah Perlembagaan Sepanyol telah menolak rayuan perlembagaan yang difailkan oleh pihak penuntut kerana mereka telah menarik balik tuntutan mereka untuk melantik penimbang tara berikutan keputusan pembatalan oleh Mahkamah Tinggi Keadilan Madrid (HCJM) pada 29 Jun 2021.

"Berikutan itu, mereka secara sukarela meninggalkan prosiding yang menjadi asas untuk rayuan perlembagaan mereka. Keputusan ini mengesahkan pendirian undang-undang yang ditegaskan oleh Malaysia sejak pertikaian itu bermula, dengan berkesan menamatkan strategi kehakiman oleh penuntut di Sepanyol," kata Azalina dalam kenyataan hari ini.

Akibat pembatalan pelantikan kehakiman Stampa di Sepanyol, Azalina berkata, Stampa tidak mempunyai kuasa untuk bertindak sebagai penimbang tara dan sepatutnya menamatkan prosiding timbang tara dengan segera.

"Sebaliknya, dalam penentangan terbuka terhadap keputusan HCJM pada 29 Jun 2021 (mahkamah sama yang pada mulanya melantik beliau sebagai penimbang tara), Dr Stampa bagaimanapun memilih untuk memberikan 'final award' yang menyalahi undang-undang dan kononnya memberikan pihak yang menuntut US$14.92 bilion sebagai pampasan untuk wilayah Sabah," katanya sambil menambah Malaysia kemudiannya telah menggunakan semua remedi undang-undang yang ada untuk membatalkan dua anugerah dikatakan Stampa.

Azalina juga berkata, mahkamah Perancis telah menangguhkan penguatkuasaan 'final award' yang diberikan oleh Stampa di Perancis sementara menunggu keputusan kehakiman tindakan Malaysia untuk mengetepikannya atas dasar bahawa penguatkuasaan itu mungkin mengancam kedaulatan Malaysia ke atas wilayah Sabah.

Selain itu, beliau berkata, mahkamah Luxembourg baru-baru ini telah mengetepikan lampiran yang diperoleh oleh pihak yang menuntut, berdasarkan dua anugerah yang dikatakan Stampa.

"Mahkamah Sepanyol kini telah mengesahkan lagi pembatalan pelantikan Dr Stampa sebagai penimbang tara, mendapati beliau tidak pernah mempunyai sebarang kuasa undang-undang untuk bertindak dalam kapasiti itu atau mengeluarkan sebarang anugerah dan oleh itu ia terbatal dan tidak sah.

"Keputusan Mahkamah Perlembagaan Sepanyol baru-baru ini membuktikan dasar kerajaan untuk bersungguh-sungguh mempertahankan Malaysia di setiap mahkamah dan forum, menjalankan semua kuasa, hak dan sumbernya untuk memastikan kepentingan, kekebalan kedaulatan dan kedaulatan Malaysia dilindungi setiap masa," katanya.

Pada 5 Nov 2021, penuntut memfailkan rayuan perlembagaan, memohon keputusan mahkamah yang membatalkan pelantikan Stampa sebagai penimbang tara pada 29 Jun 2021, dibatalkan. Rayuan perlembagaan itu tidak kekal kesan keputusan pembatalan.

HCJM adalah mahkamah Sepanyol yang pada mulanya melantik Stampa pada 2019 (tanpa mendengar terlebih dahulu daripada pihak Malaysia) dan hasil daripada keputusan itu, HJCM secara retroaktif membatalkan pelantikan Stampa dan membatalkan semua tindakannya sebagai penimbang tara termasuk dakwaan 'preliminary award' yang telah diberikannya di Madrid.

Azalina berkata, keputusan HCJM adalah muktamad, mengikat dan boleh dikuatkuasakan dan hanya boleh tertakluk kepada rayuan perlembagaan luar biasa di hadapan Mahkamah Perlembagaan Sepanyol jika keadaan luar biasa dipenuhi.

"Malah pihak penuntut mematuhi keputusan pembatalan HCJM dan mengambil keputusan melantik penimbang tara yang lain. Mereka menyedari Dr Stampa bukan penimbang tara," katanya. - BERNAMA