Golongan majikan di negara ini sama ada sektor kerajaan mahupun swasta boleh mempertimbangkan langkah untuk memberikan cuti kepada para pekerja yang tiada mood untuk bekerja, kata Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF).

Pengarah Eksekutifnya, Datuk Shamsuddin Bardan berkata langkah ‘murah hati’ itu bagaimanapun boleh memberi stigma buruk kepada golongan pekerja kerana dibimbangi akan dilabel sebagai pemalas.

“Tidak semestinya mereka (pekerja) perlu murung dahulu sebelum permohonan cuti diluluskan. Kalau ada ura-ura yang menyebabkan mereka rasa tidak suka untuk bekerja, kita (majikan) boleh mempertimbangkannya.

“Namun, langkah ini boleh memberi kesan negatif kepada pekerja kerana mereka akan dilabel sebagai malas,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI, pada Selasa.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai sikap prihatin sebuah syarikat, China Dinosaurs Park yang membenarkan pekerjanya mengambil cuti sekiranya tiada mood.

Menurut laporan media antarabangsa, syarikat tersebut telah mengamalkan polisi berkenaan sejak tiga tahun lalu bertujuan untuk meningkatkan prestasi, emosi serta semangat para pekerja.

Sementara itu, media tempatan pada hujung tahun lalu melaporkan bahawa pekerja di Malaysia sedang mengalami tekanan hidup yang sangat tinggi berikutan beberapa faktor antaranya kerana peningkatan kos sara hidup.

Tidak menolak bahawa pemberian cuti boleh meningkatkan produktiviti dalam kalangan pekerja, Shamsuddin menambah pelaksanaan cuti ‘tiada mood’ ini perlu dikaji daripada pelbagai sudut.

“Dari sudut pekerja, ia akan menimbulkan masalah yang lebih teruk kerana mereka yang mengambil cuti (yang lama) biasanya akan lesu untuk kembali bekerja.

“Namun, cuti tidak sepatutnya diberikan mengikut mood pekerja sebaliknya ia adalah hak pekerja untuk menggunakan cuti tahunan yang telah diperuntukan oleh majikan,” jelasnya.

Ditanya mengenai inisiatif lain yang boleh menggantikan cuti ‘tiada mood’, Shamsudin menjawab: “Majikan boleh mengimbangi antara kehendak pekerja dengan syarikat, iaitu membenarkan pekerja bertugas pada waktu anjal. Ini mampu mengurangkan tekanan.”

Selain itu katanya, penyediaan kemudahan dan infrastruktur yang sempurna seperti gimnasium di tempat kerja juga boleh memberikan keseronokkan dan menggalakkan gaya hidup sihat dalam kalangan pekerja.

“Biarlah cuti itu digunakan oleh pekerja untuk beristirehat bersama keluarga dan bukannya diambil ketika mereka tiada mood untuk bekerja,” ujarnya.