KUALA LUMPUR: Sebarang penganjuran majlis rasmi dan tidak rasmi sama ada oleh kerajaan dan swasta tidak dibenarkan bagi semua kawasan yang dikenakan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan, majlis sosial seperti kenduri, majlis pertunangan dan perkahwinan, resepsi, majlis aqiqah, doa selamat dan lain-lain majlis sosial juga tidak dibenarkan.

"Berdasarkan dengan situasi semasa COVID-19 ketika ini, Kerajaan juga bersetuju untuk tidak membenarkan sebarang penganjuran majlis rasmi dan tidak rasmi kerajaan dan swasta, majlis sosial seperti kenduri-kendara, majlis perkahwinan dan pertunangan, resepsi, majlis aqiqah, doa selamat, tahlil, sambutan hari ulang tahun, reunion, retreat dan lain-lain majlis sosial bagi semua kawasan yang dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)," katanya menerusi kenyataan harian pelaksanaan PKP pada Rabu.

Selain itu, beliau juga menjelaskan dine-in di kedai makan turut tidak dibenarkan di kawasan yang dilaksanakan PKP berkuat kuasa mengikut tarkh pelaksanaan PKP.

BACA: PKP di Kuala Lumpur mulai 7 Mei hingga 20 Mei

BACA: Semua sekolah di Kuala Lumpur, Putrajaya ditutup mulai esok