KUALA LUMPUR: Malaysia menyambut baik cadangan Kesatuan Eropah (EU) untuk mengadakan persidangan keamanan antarabangsa dalam usaha membangun pelan hala tuju ke arah penyelesaian dua negara untuk konflik Israel-Palestin.

Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata pengakhiran pendudukan Israel selama beberapa dekad di wilayah Palestin adalah asas untuk penyelesaian dua negara serta keamanan dan keselamatan yang berkekalan di Asia Barat.

"Keamanan yang berkekalan hanya dapat dicapai sekiranya semua pihak yang terlibat diberi ruang dan peluang yang sewajarnya untuk bersuara. Kesimpulannya, suara semua pihak perlu diangkat dan diperkasakan agar dialog menjadi bermakna.

"Hal ini telah dibuktikan menerusi perbincangan kita pada hari ini. Saya berharap semua pihak dapat diberikan hak kebebasan bersuara, sama seperti hak kebebasan yang kita nikmati," katanya pada Mesyuarat Menteri-menteri Luar ASEAN-EU kali ke-24 di Brussels, Belgium, pada Jumaat.

Dalam perkembangan sama, Mohamad turut menekankan keperluan bekerjasama antara ASEAN dan EU bagi memastikan keamanan dan kestabilan di seluruh dunia.

Beliau berkata teras ASEAN dan EU adalah berpusat kepada pengekalan keamanan di rantau masing-masing.

"Sejak kebelakangan ini, kita telah menyaksikan keganasan dan ancaman perang kembali menyelubungi Asia Barat. Lebih membimbangkan, kebarangkalian perkara ini bercambah menjadi konflik pelbagai hala.

"Dengan polikrisis global yang berterusan ditambah dengan pergolakan di Asia Barat menuntut kita untuk terus memastikan keamanan kekal menjadi matlamat utama. Bayang-bayang perang serantau dan perang dunia yang mengerikan perlu dihapuskan serta-merta.

"Pengabaian sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Piagam PBB dan undang-undang antarabangsa tidak boleh dibiarkan berterusan. Tiada negara boleh melanggar undang-undang ini sewenang-wenangnya tanpa sebarang hukuman dan tidak sepatutnya ada pilih kasih," kata beliau.

Mohamad juga menekankan mengenai keperluan mendesak untuk gencatan senjata dilaksanakan dengan serta-merta di Gaza.

Malaysia menyambut baik keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berhubung kes yang dikemukakan oleh Afrika Selatan terhadap Israel.

Beliau berkata pelaksanaan Konvensyen 1948 berkenaan Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid oleh ICJ dianggap penting dalam menangani krisis yang sedang berlaku.

-- BERNAMA