KUALA LUMPUR: Malaysia mengusulkan pengiktirafan Sijil Vaksinasi COVID-19 Timbal Balik yang akan mempercepat pembukaan semula sektor paling teruk terjejas dalam kalangan Kumpulan Lapan Negara Membangun (D-8).

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ia selaras dengan usaha membendung masalah kemiskinan dan menjaga kebajikan sektor yang terjejas sewaktu pandemik COVID-19.

“Memandangkan rancangan pengedaran vaksin yang sudah mulai beroperasi di kebanyakan negara, Malaysia ingin mengusulkan kemungkinan adanya pengiktirafan Sijil Vaksinasi COVID-19 Timbal Balik di kalangan negara D-8.

“Saya percaya bahawa ia akan mempercepatkan pembukaan semula sektor yang paling teruk terjejas,” jelasnya.

BACA: Hishammuddin proposes three key areas D-8 must invest in for youth 

BACA: Muhyiddin to lead Malaysian delegation at D-8 virtual summit 

Pada masa sama, Muhyiddin menyeru dan menggesa negara D-8 untuk berusaha dalam menyelesaikan masalah kemiskinan secara kolektif.

Muhyiddin berkata demikian sewaktu berucap dalam Sidang Kemuncak D-8 ke-10 yang diadakan secara maya pada Khamis.

Ia bertemakan “Partnership for a Transformative World: Harnessing The Power of Youth and Technology”, yang bertepatan dengan agenda D-8 untuk mengkaji semula inisiatif sedia ada, sekali gus meneroka peluang baharu melalui pemerkasaan belia dan teknologi digital, dalam menangani cabaran ekonomi global, yang terjejas teruk akibat pandemik COVID-19.