PASIR PUTEH: Op Kuda Laut yang dilaksanakan oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Kelantan mendapati nelayan Vietnam turut menggunakan remaja berusia 14 dan 17 tahun sebagai kru bot dalam kegiatan menyamun hasil laut di perairan negara ini.

Timbalan Pengarah Maritim Malaysia Kelantan Komander Maritim Khairun Dalilah Baharin berkata dua remaja terbabit adalah antara 19 kru dua bot nelayan Vietnam yang ditahan Selasa lepas.

Bagaimanapun, beliau berkata dua remaja itu akan dibawa untuk pemeriksaan lanjut bagi membuat pengesahan umur.

Katanya, dalam kejadian pukul 6.39 petang itu, anggota APMM yang menjalankan Op Kuda Laut menggunakan Kapal Maritim (KM) Tok Bali telah menahan dua bot nelayan asing di perairan Kelantan pada jarak 114 dan 115 batu nautika dari muara Tok Bali.

"KM Tok Bali mengambil masa lebih kurang setengah jam untuk memintas dan menahan kedua-dua buah bot tersebut.

"Dalam cubaan untuk menahan, kedua-dua buah bot bertindak melarikan diri menuju ke sempadan perairan Vietnam namun berjaya dipintas dan ditahan di kedudukan lebih kurang 13.5 batu nautika dari sempadan Vietnam," katanya pada sidang media di Jeti Maritim Negeri Kelantan di Tok Bali, di sini hari ini.

Katanya, pemeriksaan ke atas bot pertama yang ditahan mendapati ia dikendalikan oleh tiga kru manakala bot kedua dikendalikan 16 kru termasuk tekong.

"Kesemua 19 kru yang ditahan adalah warga Vietnam berusia 14 hingga 48 tahun.

"Pemeriksaan juga mendapati kedua-dua bot tidak memiliki permit menangkap ikan di bawah Akta Perikanan 1985 dan kesemua kru serta tekong tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri yang sah," katanya.

Khairun Dalilah berkata nilai keseluruhan rampasan termasuk bot, hasil ikan, diesel dan peralatan menangkap ikan berjumlah kira-kira RM3 juta.

Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 15(1)(a) Akta Perikanan 1985 kerana menangkap ikan atau cuba menangkap ikan tanpa kebenaran Ketua Pengarah Jabatan Perikanan Malaysia dan Seksyen 16(3) akta sama kerana gagal memberitahu pegawai berkuasa melalui radio atau faksimili tentang nama negara, bendera, lokasi laluan dan destinasi dalam hal memasuki perairan Malaysia.

"Sabitan ke atas kedua-dua kesalahan itu boleh dihukum denda hingga RM6 juta kepada tekong dan RM600,000 ke atas setiap kru mengikut Seksyen 25(a) Akta Perikanan 1985," katanya.

-- BERNAMA