KUALA LUMPUR: Mesyuarat Kabinet pada Rabu ini perlu menyelamatkan pelaburan digital dan teknologi pada masa depan antara RM12 hingga RM15 bilion dengan menukar semula dasar kabotaj kepada yang lama.

Menurut Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberi tempoh dua minggu kepada enam kementerian berbeza untuk mengkaji semula dasar kabotaj negara terhadap industri digital dan perkapalan.

"Tempoh tinjauan dua minggu kini sudah berakhir, Kabinet tidak lagi dapat melengahkan masa tetapi harus segera membatalkan polisi kabotaj yang gagal.

"Ini menguji Kabinet sama ada keutamaan diberikan kepada masa depan digital Malaysia atau masa depan politik mereka sendiri untuk menjamin dua ahli Parlimen MCA Wee Ka Siong (Menteri Pengangkutan) dan Datuk Seri Wee Jeck Seng (Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi) di sisi Perikatan Nasional (PN).

"Kritikal bagi kerajaan PN yang tidak mampu kehilangan mana-mana anggota Parlimen berikutan kehilangannya majoriti Parlimen?" soal beliau dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Mengulas lanjut, Guan Eng yang juga bekas Menteri Kewangan itu berkata, keenganan Menteri Pengangkutan memberi pengecualian kabotaj untuk kapal asing menyelenggara kabel di dasar laut membuatkan Facebook dan Google tidak melabur di negara ini.

"Kabinet harus membuat pilihan yang jelas dan tegas antara menyelamatkan 'air muka' Wee Ka Siong dengan tetap berpegang teguh pada polisi kabotaj yang gagal atau menyelamatkan pelaburan digital besar-besaran antara RM12 - 15 bilion.

"Pengecualian kabotaj membolehkan kapal asing melakukan pembaikan kabel dasar laut diberikan pada bulan Mac 2019 oleh Menteri Pengangkutan Pakatan Harapan (PH), Anthony Loke Siew Fook.

"Wee Ka Siong mansuhkan pengecualian kabotaj pada 13 November 2020, mengabaikan aduan bahawa ia akan menyebabkan kelewatan sehingga 27 hari, yang tidak dapat diterima di zaman internet berkelajuan tinggi kita," ujar Guan Eng lagi.