BEIJING: Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa ahli perniagaan Malaysia di luar negara untuk memudahkan lebih banyak pelaburan kembali ke dalam negara.

Perdana Menteri berkata, tumpuan utama adalah untuk membina semula negara menerusi pelaburan domestik dan asing.

Anwar berkata, tidak mengapa untuk melabur di luar Malaysia tetapi apa yang diperlukan ialah memfokuskan semula pelaburan ke Malaysia.

“Negara kita (memerlukan) pelaburan besar-besaran dan domestik. 

“Saya di sini untuk anda. Tetapi sudah tiba masanya untuk memfokuskan semula pelaburan ke Malaysia,” katanya pada Jumaat malam

Perdana Menteri berucap pada majlis iftar bersama hampir 300 tetamu termasuk pemimpin Muslim China dan delegasi perniagaan di sebuah hotel, di sini.

Dalam ucapan sama, Anwar yang juga Menteri Kewangan sekali lagi memberi pesanan kepada anggota Kabinet agar melakukan apa sahaja untuk memudahkan urusan perniagaan di Malaysia.

Jelas Perdana Menteri, ia termasuk mengelakkan berlaku sebarang kelewatan dan menanggung kos tambahan.

Sementara itu, dalam pertemuannya dengan Presiden China Xi Jinping, Anwar berkata beliau kagum dengan sikap rendah diri yang ditunjukkan oleh tokoh negara itu.

Begitupun, Anwar sekali lagi menegaskan ucapan beliau pada Forum Tahunan Boao untuk Asia 2023 bukan kerana dirinya pro-China, tetapi ‘pro kepada perkara yang betul’.

“Bagaimana beliau berbudi pekerti yang tinggi dan bergurau dengan saya tentang (agenda) Madani, ASEAN, dan sebagainya,” ujarnya.

Terdahulu, Anwar mengadakan kunjungan hormat ke atas Jinping di Great Hall of the People.

Perdana Menteri disambut oleh Jinping sebaik tiba sebelum kedua-dua mereka meneruskan mesyuarat yang berlangsung hampir sejam.

Sementara esok, Anwar dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas rakan sejawatnya, Li Qiang dan menerima sambutan rasmi oleh Kerajaan China.

Anwar dijangka mengumumkan pelaburan baharu yang merupakan komitmen tertinggi kerajaan sebaik lawatan rasmi beliau ke China berakhir esok.