KUALA LUMPUR: Semua rakyat Malaysia berusia 60 tahun ke atas akan dikecualikan bayaran masuk ke Taman Botani Kepong (KBG) bermula 21 Mac 2023.

Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) dalam kenyataan memaklumkan perkara itu diumumkan Ketua Pengarah FRIM Dr Ismail Parlan pada perasmian siri ceramah mengenai tanah lembap di galeri penyelidikan FRIM di sini hari ini.

Ismail turut mengumumkan bayaran masuk ke KBG akan dikecualikan kepada semua pengunjung pada sambutan hari berkaitan hutan dan alam sekitar terpilih seperti Hari Hutan Antarabangsa (IDF) pada 21 Mac, Hari Kepelbagaian Biologi Antarabangsa (20 Mei); dan Hari Alam Sekitar Sedunia (5 Jun).

Sementara itu, menurut FRIM ceramah hari ini bersempena Hari Tanah Lembap Sedunia yang disambut setiap tahun pada 2 Februari, dihadiri oleh 30 peserta berusia antara lapan hingga 69 tahun.

Ceramah bertajuk 'No Wetlands, No Seafood?' itu menekankan kepentingan pemuliharaan tanah lembap.

Pakar hutan bakau FRIM Tariq Mubarak Husin dalam ceramah itu membincangkan keperluan pemuliharaan tanah lembap untuk kesinambungan manfaat daripada perkhidmatan ekosistem ini, bukan hanya bagi keselamatan makanan, tetapi juga perlindungan pantai, pencegahan hakisan, kawalan banjir, penyimpanan karbon, sumber mata pencarian dan ekopelancongan.

Ceramah hari ini ialah sesi pertama daripada beberapa siri oleh penyelidik FRIM tahun ini.

Sesi seterusnya akan diadakan sempena IDF pada Mac ini; Hari Bumi (April); Hari Kepelbagaian Biologi Antarabangsa (Mei); dan Hari Kelip-Kelip Sedunia (Julai).

-- BERNAMA