Kurang publisiti menjadikan aplikasi laporan kehilangan kanak-kanak, National Urgent Response Alert (NUR Alert) tidak begitu dikenali terutama kepada masyarakat desa.

Penganalisis jenayah Datuk Shahul Hamid Abdul Rahim berkata, ia juga dilihat tidak mesra pengguna selain hanya diberikan liputan apabila berlakunya kes kehilangan kanak-kanak.

"Aplikasi NUR Alert itu memang antara aplikasi yang terbaik untuk mengesan kanak-kanak hilang ataupun lari dari rumah, cuma ia perlu dikemas kini lagi.

"Ini untuk memastikan kesannya dapat berlaku secepat mungkin dan diharapkan juga ibu bapa yang kehilangan anak ini supaya membuat aduan dengan kadar segera agar kes dapat dikesan dengan cepat. Kalau ambil masa yang lama, jadi kanak-kanak ini pun mungkin hilang dan tidak dapat dikesan ke mana dia pergi.

"Peratusan kehilangan anak yang berlaku, saya tengok dari akhbar semalam, jumlahnya adalah sangat serius. Kemungkinan juga peratusan kanak-kanak yang hilang ini sudah kembali ke rumah semula cuma ibu bapa tidak mengemas kini laporan dengan pihak polis semula," katanya semasa dihubungi di sini, pada Selasa.

NUR Alert merupakan sistem amaran awal untuk kanak-kanak yang hilang.

Sistem itu merupakan inisiatif kerajaan yang dikelolakan oleh Polis Diraja Malaysia untuk kanak-kanak yang berumur 12 tahun dan ke bawah demi melindungi mereka daripada eksploitasi, keganasan dan pengabaian.

BACA: Jangan keliru, NUR Alert bukan nama orang!

BACA: Keberkesanan NUR Alert: Polis alu-alukan kolaborasi media dalam sebar maklumat

Sebelum ini, sebuah akhbar tempatan melaporkan, seramai 831 orang kanak-kanak dan remaja hilang di seluruh negara sejak tahun 2010 hingga akhir bulan lalu, serta masih belum ditemukan.

Sementara, Johor mencatat jumlah tertinggi iaitu seramai 143 orang, diikuti Selangor (140 orang), Kuala Lumpur (114 orang) dan Sabah (99 orang).


Program kekeluargaan

Menurut Shahul Hamid, melibatkan diri dalam program kekeluargaan dikenal pasti antara faktor yang boleh mengurangkan kadar kehilangan kanak-kanak.

Jelasnya, ia sekali gus memastikan keharmonian dan mengeratkan institusi keluarga yang mungkin renggang sebelum ini.

Dalam pada itu Shahul Hamid berkata, aktiviti pemerdagangan kanak-kanak yang dikaitkan dengan kes kehilangan itu tidak berlaku seperti yang ditularkan, dan ia hanyalah berita-berita palsu.

"Apa yang saya nampak daripada kajian pihak polis juga mendapati apabila dilihat semula tiada kaitan dengan pemerdagangan manusia dan sebagainya ia berlaku hanya disebabkan kecuaian ataupun masalah keluarga sebenarnya," tegasnya.


Peningkatan statistik

Statistik yang dikeluarkan Bahagian Siasatan Jenayah Seksual Wanita dan Kanak-Kanak Bukit Aman sebelum ini menunjukkan jumlah kes jenayah seks kanak-kanak meningkat sebanyak 20.3 peratus bagi tempoh enam bulan terakhir 2018 berbanding tempoh sama tahun sebelumnya.

Statistik itu mendapati sebanyak 326 kes dicatatkan pada Julai hingga Disember 2018 berbanding 271 kes dalam tempoh sama pada 2017 membabitkan peningkatan sebanyak 55 kes.

Statistik berkenaan adalah berdasarkan kes-kes yang disiasat di bawah Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 yang baru dikuatkuasakan pada Julai 2017.

Statistik 2018 mendedahkan daripada 639 kes jenayah seksual kanak-kanak, 73.4 peratus atau 469 kes didalangi oleh individu yang dikenali mangsa.

Malah, selain rakan-rakan kenalan, apa yang mengejutkan kelompok kedua pedofilia itu terdiri daripada guru, jiran sekampung dan bapa saudara.