TUN Dr Mohamed Salleh Abas merupakan tokoh yang tidak asing lagi dalam dunia perundangan dan akademik.

Beliau dikenali sebagai bekas Ketua Hakim Negara yang banyak menghasilkan penghakiman yang sarat dengan falsafah perundangan dan padat dengan analisis terutama mengenai implikasi sesuatu peruntukan undang-undang kepada masyarakat.

Dalam bidang penulisan pula, beliau dikenali sebagai tokoh akademik dan intelektual yang banyak menghasilkan buku-buku ilmiah termasuk Prinsip Perlembagaan & Pemerintahan di Malaysia, Pilihan Raya Malaysia dan buku terkenal May Day For Justice: The Lord President’s Version (hasil tulisan bersama penulis terkenal, K Das) yang menceritakan kisah pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1988.

Buku May Day For Justice merupakan karya yang perlu dibaca dan difahami oleh masyarakat umum untuk mengetahui mengenai kes pemecatan sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1988 dari sudut pandangan beliau.

Pertama kali mendengar nama “Tun Salleh Abas” adalah semasa penulis sedang menuntut dalam bidang perundangan di universiti.

Kisah pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara merupakan salah satu kisah yang perlu difahami oleh pelajar undang-undang untuk mengetahui perkembangan penting dalam sejarah perundangan Malaysia dan krisis Perlembagaan.


BACA: Tun Salleh Abas meninggal dunia

Penulis juga telah memilih untuk melanjutkan pelajaran di University of Wales, Aberystwyth setelah membaca biografi Allahyarham Tun Salleh Abas yang mana beliau juga memperoleh ijazah sarjana muda undang-undang dari universiti tersebut.

Setelah lama mencari buku May Day For Justice, penulis akhirnya “berjaya” mendapatkan senaskhah buku tersebut dari kedai buku terpakai di United Kingdom dan dipos terus ke Malaysia dengan harga yang sangat berpatutan.

Setelah selesai membaca kisah pemecatan Tun Salleh Abas sebagai Ketua Hakim Negara dalam buku May Day For Justice dan juga buku-buku tulisan Tun Salleh Abas yang lain yang dimiliki, terdetik di hati penulis untuk menemui sendiri Tun Salleh Abas bagi mengetahui dengan lebih mendalam mengenai peristiwa pemecatan beliau dan mendapatkan pandangan beliau mengenai perkembangan isu-isu semasa.

Dengan izin Allah SWT, penulis akhirnya berpeluang berjumpa secara bersemuka dengan Tun Salleh Abas dan dijemput ke rumahnya yang terletak di Kuala Lumpur pada bulan Ogos 2017.

Pada hari dan masa yang ditetapkan, penulis disambut oleh pemandu Tun Salleh Abas dan terus dibawa ke dapur oleh sebab Tun Salleh Abas pada masa itu sedang makan tengah hari.

Tanpa berlengah, Tun Salleh Abas menjemput penulis untuk makan bersama dan penulis “ditemu ramah” mengenai latar belakang peribadi oleh beliau.

Setelah selesai makan tengah hari, kami terus berbincang secara mendalam mengenai pelbagai isu termasuk pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara, isu perundangan dan isu-isu semasa dalam negara.

Dalam isu pemecatan, beliau banyak menceritakan pengalaman yang dilaluinya dan bagaimana beliau mencorak kembali kehidupan selepas dipecat.

Dalam kesempatan ini, penulis mengambil peluang untuk bertanyakan soalan-soalan bagi beliau memperincikan lagi kes tersebut.

Beliau konsisten dalam mempertahankan kes pemecatan beliau seperti yang dirungkaikan dalam buku May Day For Justice.

Beliau juga menceritakan aktiviti-aktiviti yang dilakukan selepas pemecatan termasuk kembali beraksi semula di mahkamah sebagai peguam bagi meneruskan kehidupan.

Dalam membincangkan isu-isu semasa pula, Tun Salleh Abas terbuka dalam menerima pandangan berbeza daripada orang yang lebih muda yang mana penulis hanya berumur 4 tahun semasa Tun Salleh Abas dipecat sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1988.

Perbezaan umur dan pengalaman antara kami tidak menghalang beliau dari menjawab semua soalan yang dikemukakan dengan sabar dan penuh berhemah.

Sifat sabar dan berhemah inilah yang ditunjukkan oleh beliau sepanjang perjumpaan kami.

Pada akhir perjumpaan ringkas tersebut, beliau sempat menandatangani buku May Day For Justice milik penulis dengan kata-kata “I hope the reading of this book will benefit for the good of the country and law” [Saya harap pembacaan buku ini dapat memberi manfaat kepada negara dan undang-undang].

Bagi Tun Salleh Abas, kisah pemecatan sebagai Ketua Hakim Negara daripada pandangan dan kaca mata adalah satu titik hitam dalam kehidupannya.

Kes tersebut mendapat pelbagai reaksi dari semua pihak mengikut kefahaman masing-masing.

Hasilnya, terdapat juga buku yang diterbitkan dengan mengemukakan hujah bagi menjustifikasikan pemecatan tersebut seperti buku karangan Sir Peter Alderidge Williams bertajuk “Judicial Misconduct”.

Masyarakat boleh membuat penilaian tersendiri mengenai kes ini berdasarkan buku-buku dan maklumat yang ada.

Sebagai rakyat Malaysia, sama ada kita bersetuju atau tidak dalam isu pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara, itu adalah hak dan pandangan individu masing-masing.

Setiap kisah dan isu mempunyai pandangan dan sisi yang berbeza mengikut kefahaman setiap individu.

Pandangan berbeza tidak sepatutnya menjadi penghalang kepada masyarakat berilmu untuk menilai dan mengambil pendirian tersendiri mengikut kefahaman yang dianuti.

Apa yang penting adalah kita meraikan perbezaan pendapat dan kemukakan pandangan yang berbeza dengan penuh hormat dan berhemah berlandaskan nilai-nilai murni.

Walau apapun pendapat kita mengenai kes pemecatan ataupun pandangan beliau tentang isu-isu perundangan, penulis berpendapat, kita semua boleh bersetuju bahawa Tun Salleh Abas telah memberikan banyak sumbangan kepada negara khususnya dalam perkembangan perundangan Malaysia dan telah berusaha menyampaikan ilmu perundangan kepada masyarakat melalui hasil tulisan beliau untuk dibaca dan dihayati oleh setiap lapisan masyarakat.

Diharapkan buku-buku beliau di ulang cetak untuk memastikan ilmu yang disampaikan tidak ditelan zaman.

Sebelum mengakhiri tribut ringkas ini, penulis ingin mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Allahyarham Tun Salleh Abas, semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Al-Fatihah...


* Razman Abdul Rahim merupakan penasihat undang-undang di sebuah syarikat swasta di Kuala Lumpur. Beliau merupakan graduan undang-undang dari University of Cambridge dan University of Durham serta memperoleh Bar-at-Law dari Inner Temple, London.

** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.