IPOH: Hasil bedah siasat terhadap mayat reput yang ditemui berhampiran lokasi kemalangan di Jalan Besar Tambun, menunjukkan punca kematian adalah disebabkan dicekik.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Yusri Hassan Basri, berkata sehubungan itu, kes berkenaan telah diklasifikasikan semula sebagai kes bunuh dan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Katanya, punca kematian itu diperoleh hasil bedah siasat di Jabatan Forensik, Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, pada 7 malam Rabu.

“Mangsa dipercayai seorang perempuan berumur 23 tahun, berdasarkan lambang tatu di lengan dan jari tangan,” katanya dalam kenyataan di sini, Rabu malam.

Menurutnya, telefon bimbit yang dijumpai di tempat kejadian juga disahkan milik mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kes itu supaya menghubungi pegawai penyiasat ASP Chua Sze Yuan di Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di talian 012-6195312 bagi membantu siasatan.

Terdahulu, media melaporkan, kira-kira jam 5.25 pagi,  pihak polis menerima maklumat mengenai satu kemalangan jalan raya melibatkan sebuah kereta terbabas di dalam longkang, berhampiran lampu isyarat di Jalan Besar Tambun

Hasil siasatan awal polis di lokasi mendapati kemalangan melibatkan sebuah kereta jenis Proton Iswara Aeroback dan pemandu berjaya diselamatkan tanpa sebarang kecederaan.

Semasa pihak polis tiba untuk menjalankan siasatan, mereka telah menemui mayat reput di dalam kawasan semak, kira-kira dua meter dari lokasi kereta terbabas.