LABUAN: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengesan ada pembekal perkhidmatan telekomunikasi di sini tidak menyediakan perkhidmatan berkualiti.

Pengerusi MCMC Datuk Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek berkata susulan kerja-kerja bekalan perkhidmatan yang tidak menepati sasaran (kualiti), perkhidmatan di beberapa kawasan mempunyai kelompongan dengan capaian Internet sangat rendah.

"Pengesanan ini dilakukan dalam satu lawatan dan pemeriksaan kualiti perkhidmatan kualiti secara rawak di lima lokasi yang melihat pembekal tidak melaksanakan perkhidmatan sewajarnya.

"Pemeriksaan semula akan dibuat ke atas perkhidmatan mereka dan sekiranya tidak ada perubahan, tindakan sewajarnya akan diambil," katanya selepas melawat Pusat Ekonomi Digital Keluarga Malaysia (PEDi) di Kampung Sungai Labu pada Sabtu.

Beliau berkata kerja-kerja menaik taraf perkhidmatan oleh pembekal perkhidmatan itu dipantau oleh MCMC dan sekiranya terdapat kelewatan dari jadual yang ditetapkan, penalti akan dikenakan.

Katanya MCMC melihat Labuan sebagai kawasan komersial dan terdapat keperluan untuk pembekal perkhidmatan telekomunikasi membuat pelaburan lebih di pulau bebas cukai itu pada masa akan datang.

Fadhlullah Suhaimi berkata capaian Internet 4G di pusat perniagaan dan kewangan antarabangsa di sini telah mencapai lebih 98 peratus dan usaha sedang digandakan untuk memastikan Labuan mencapai tahap 100 peratus dalam masa terdekat.

"Kita akan mengesan lokasi yang masih terdapat kelompongan dan selepas itu, barulah kita dapat menilai berapa jumlah peruntukan untuk penyediaan prasarana di kawasan berkenaan," katanya.

-- BERNAMA