KUALA LUMPUR: Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) melancarkan Geran Pemangkin 4IR (4ICG) seiring usaha membantu syarikat teknologi  yang berpusat di Malaysia untuk berkembang dan meningkatkan produktiviti serta kualiti produk.

4ICG direka untuk memangkinkan penggunaan dan pembangunan teknologi 4IR sekali gus menjadi pemangkin kepada perniagaan utama yang termaktub dalam Dasar Revolusi Perindustrian Ke-4 (4IR).

Ketua Pegawai Industri Digital MDEC, Gopi Ganesalingam berkata, geran berkenaan akan digunakan untuk penciptaan bersama, penyelesai masalah dan pengkomersilan penyelesaian 4IR sahaja.

"Kami memperkenalkan 4ICG untuk meningkatkan produktiviti, kualiti produk, meningkatkan kualiti kehidupan dan memelihara ekologi integriti dalam 10 sektor ekonomi utama dan enam sektor sokongan kepada ekonomi Malaysia seperti yang termaktub dalam Dasar Revolusi Perindustrian Ke-4.

"Geran ini juga dijangka meningkatkan kebolehlihatan syarikat teknologi yang berpusat di Malaysia dan pertumbuhan pendapatan serta eksport daripada syarikat teknologi 4IR yang berpusat di Malaysia.

"Ini merupakan tambahan kepada usaha mencapai matlamat dalam Rangka Kerja Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL), untuk mentransformasikan negara ke arah pemacuan digital, negara berpendapatan tinggi dan menjadikan Malaysia sebagai Nadi Digital ASEAN," katanya.

Penerima tempatan yang berjaya akan dianugerahkan sehingga 50 peratus daripada kos projek, tertakluk kepada had siling RM2 juta atau mana lebih rendah.

Manakala, syarikat milik asing terpilih akan dianugerahkan sehingga 30 peratus daripada kos projek, tertakluk kepada had siling RM2 juta atau mana lebih rendah.

Jelasnya, penerima geran juga akan menyertai program GAIN MDEC dan akan menerima manfaat daripada segi akses pasaran, padanan perniagaan, fasiliti pembiayaan dan peluang mentor.

Malah, mereka juga mendapat keuntungan daripada peningkatan pendapatan dan eksport, peningkatan kemahiran dan meningkatkan peluang untuk menerima pelaburan.

Permohonan baharu untuk 4ICG kini dibuka dan pemohon boleh menyemak kriteria kelayakan serta mendaftar menerusi: https://gainmdec.awardsplatform.com/dashboard

Untuk maklumat lanjut boleh layari https://mdec.my/4icg