KUALA LUMPUR: Media perlu memainkan peranan penting dalam meredakan sebarang konflik yang tercetus antara Malaysia dan Indonesia sekali gus memastikan hubungan kedua-dua negara terus kekal erat.

Presiden Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (ISWAMI) Datuk Mokhtar Hussain berkata sekiranya media kedua-dua negara mampu bekerjasama dengan memberikan penjelasan sebaiknya, sebarang isu yang timbul boleh diatasi dengan baik.

Mengimbau sejarah ISWAMI, Mokhtar berkata persatuan itu pada awalnya ditubuhkan ketika hubungan kedua-dua negara berdepan sedikit ketegangan antaranya melibatkan isu sempadan dan tenaga kerja Indonesia.

"Bermula 2004 ketika itu, kita lihat banyak isu sempadan, tenaga kerja Indonesia diperlakukan seperti didera dan kes dibawa ke mahkamah dan itu menimbulkan kemarahan sehingga demonstrasi di kedutaan kita.

"Namun, apabila kita sering berhubung dengan media di sana dan pihak sana memberi penjelasan, tidak dipanjangkan isu itu dan kemudian keadaan semakin reda," katanya dalam program Ruang Bicara bertajuk Sinergi Perpaduan KL-Jakarta terbitan Bernama TV malam tadi.

Timbalan Presiden ISWAMI Datuk Zulkifli Hamzah berkata hubungan baik media Malaysia dan Indonesia juga menyaksikan isu seni dan budaya yang dahulunya sering dimainkan media kini sudah mereda kerana kedua-dua negara saling memahami.

"Hubungan baik ini membolehkan mana-mana isu yang timbul dan konflik yang sengaja dicetuskan tidak ditonjolkan atau lebih mudah diselesaikan kerana penjelasan daripada pihak Malaysia atau Indonesia.

"Ketua editor Malaysia dan Indonesia sering bertemu, saling memahami dan daripada situ terbentuk persefahaman. Jadi jika timbul sebarang (isu), akan difikirkan bagaimana isu ini (dapat) diselesaikan dan tidak dieksploitasi pihak ketiga," katanya.

Dalam pada itu, Mokhtar turut menyentuh isu kebebasan dan tanggungjawab media untuk bersama-sama membantu negara menentang amalan rasuah seperti yang ditegaskan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Dengan ketokohan dan keazaman perdana menteri, saya pasti ada sinar dan media perlu sama-sama memainkan (peranan) membantu gerakan menentang rasuah.

"Kita perlu lihat macam mana kebebasan media yang dinamik, proaktif dan vibrant dapat membantu agenda lebih besar untuk membangunkan ekonomi negara dan membantu masyarakat lebih sejahtera," katanya.

-- BERNAMA