ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 13 Februari 2024.


1. Rakyat Indonesia pilih Presiden baharu esok

Pemilihan kepimpinan baharu Indonesia memasuki fasa penting pada tanggal 14 Feb iaitu esok Rabu, apabila kira-kira 204.8 juta pengundi layak untuk keluar mengundi di Tempat Pemungutan Suara (TPS) sempena Pemilihan Umum (Pemilu) 2024.



2. Pemilu 2024: Orang muda pilih calon mampu baiki kelemahan Undang-Undang Cipta Kerja

Omnibus Law, Undang-Undang Cipta Kerja yang diluluskan oleh pentadbiran Presiden Indonesia, Joko Widodo menjadi isu tumpuan pekerja, khususnya anak muda.


3. ISWAMI Indonesia sedia kongsi maklumat, realisasi penubuhan Majlis Media Malaysia

Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (ISWAMI) Indonesia sentiasa bersedia untuk bekerjasama dalam berkongsi maklumat dengan persatuan wartawan di Malaysia bagi merealisasikan hasrat penubuhan Majlis Media Malaysia.


4. Bekas PM Thailand Thaksin diberi parol - Menteri Kehakiman

Menteri Kehakiman Thailand Tawee Sodsong mengumumkan bahawa bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra telah diberikan parol.


5. Mesyuarat Menteri-Menteri Ekonomi di Laos pada Mac bincang semula perjanjian ASEAN-India

Mesyuarat Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN yang dijadual berlangsung di Laos bulan depan akan membincangkan semula perjanjian perdagangan 15 tahun dengan India.


6. Pusat pemeriksaan Singapura catat 193 juta pengembara pada 2023

Seramai 192.8 juta pengembara dibenarkan melepasi pusat pemeriksaan sempadan Singapura pada tahun 2023, peningkatan lebih 80 peratus berbanding tahun 2022, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Penguasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA) pada Selasa.


7. Biden gesa jeda peperangan selama enam minggu di Gaza

Amerika Syarikat (AS) akan menggesa jeda peperangan selama enam minggu di Gaza sebagai batu loncatan ke arah gencatan senjata yang lebih lama.


8. Wakil Tinggi EU gesa AS henti hantar senjata kepada Israel

Wakil Tinggi Kesatuan Eropah (EU), Josep Borrell memberi amaran kepada Israel mengenai tindakan tidak seimbang yang diambil rejim Zionis itu di Semenanjung Gaza.


9. Amerika akan tarik diri dari NATO jika Trump menang pilihan raya

Beberapa bekas penasihat Donald Trump memberi amaran bahawa bekas Presiden itu akan berusaha untuk menarik AS secara rasmi daripada pakatan pertahanan itu sekiranya hartawan berkenaan memenangi pilihan raya AS penggal kedua.


10. WhatsApp teruskan ujian guna nama sebagai alternatif nombor telefon

WhatsApp merupakan salah satu medium komunikasi popular di Malaysia, dan ia sehingga kini menggunakan nombor telefon untuk tujuan pendaftaran.