Singapura akan menjalankan rejim ujian terhadap semua pengembara yang memasuki Singapura bermula 18 Jun, sebelum tempoh 14 hari notis duduk di rumah (SHN) mereka tamat.

Sejak 21 Mac lepas, semua pengembara yang memasuki republik itu, termasuk warga Singapura, penduduk tetap dan pemegang Pas Jangka Panjang (LTP) dikehendaki menjalani SHN.

Syarat baharu itu adalah langkah pencegahan tambahan untuk mengesan virus, terutama risiko bagi kes asimptomatik.

"Oleh kerana kita akan membuka kembali ekonomi dan masyarakat, kami menjangkakan lebih ramai pengembara kembali ke Singapura," kata Menteri Pembangunan Negara republik itu, Lawrence Wong dalam sidang media maya di sini pada Isnin.

Wong yang juga Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Pelbagai Kementerian mengenai COVID-19 berkata republik itu kini telah mewujudkan laluan hijau dengan China dan sedang berusaha berbuat demikian dengan beberapa negara lain.

Selain rejim ujian, Singapura juga mengemas kini peralatan sedia ada untuk semua pengembara yang masuk bagi menjalani SHN di kemudahan yang disediakan.

Bermula 18 Jun, pengembara yang berada di Australia, Brunei, Hong Kong, Jepun, Macao, China, New Zealand, Korea Selatan, Taiwan dan Vietnam untuk tempoh 14 hari berturut-turut, tidak perlu menjalani SHN di kemudahan yang ditetapkan.

"Ia hanya untuk kumpulan ini, jika mereka pulang dari kawasan berkenaan, maka SHN boleh dijalani di tempat kediaman dan bukannya di kemudahan khusus.

"Risiko pengimportan (jangkitan) dari luar negara berbeza dari satu negara ke negara lain kerana negara dan wilayah berada pada pelbagai tahap mengenakan sistem yang efektif untuk mengawal jangkitan. Jadi kami juga akan menyesuaikan langkah-langkah sempadan dengan mengambil kira perbezaan risiko ini," katanya.

Mulai Jumaat ini, kesemua pengembara masuk dan keluar dari republik itu juga akan dikehendaki membayar sendiri ujian COVID-19 manakala pengembara yang bukan warga Singapura atau penduduk tetap dikehendaki membayar penginapan mereka di kemudahan SHN yang ditetapkan.

"Sehingga kini, kos untuk ujian dan kemudahan SHN ditanggung oleh kerajaan (Singapura). Tetapi apabila kami membuka semula operasi selepas ini untuk lebih banyak perjalanan, kami akan beralih ke kedudukan lebih mampan," katanya.

Beliau menjangkakan republik itu memiliki kemampuan untuk membenarkan lebih ramai pemegang LTP di luar negara untuk kembali ke Singapura.

Pada masa ini, Singapura belum membenarkan pelawat jangka pendek, kecuali mereka yang masuk di bawah pengaturan laluan cepat atau hijau, atau dengan persetujuan khas.

-- BERNAMA