Mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), termasuk prosiding terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak boleh diadakan tanpa pengerusi baharu bagi menggantikan Datuk Nur Jazlan Mohamad yang menyertai Kabinet.

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata, Peraturan Mesyuarat 77(3) memang membolehkan seorang anggota jawatankuasa dipilih bagi mempengerusikan mesyuarat apabila Pengerusi atau Naib Pengerusi tiada atas sebab keuzuran atau sebab lain.

Namun, katanya, peruntukan tersebut hanya terpakai dalam hal ketiadaan Pengerusi atau Naib Pengerusi tidak dapat hadir mesyuarat atas sebab-sebab tertentu dan bukannya atas sebab pengosongan jawatan.

"Tambahan pula bagi maksud menghindarkan apa-apa pertikaian atau isu berbangkit mengenai kesahan atau kesahihan prosiding PAC yang dijalankan semasa jawatan Pengerusi dikosongkan pada masa akan datang, adalah wajar mesyuarat PAC diadakan selepas jawatan Pengerusi baru diisi," katanya seperti dipetik oleh portal BNBBC.my.

Katanya, ini termasuk pengisian tiga lagi kekosongan anggota PAC membabitkan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, Datuk Mas Ermiyati Samsudin dan Datuk Wilfred Madius Tangau yang turut menyertai Kabinet.

Pandikar Amin mengulas kenyataan Naib Pengerusi PAC, Dr Tan Seng Giaw yang menyatakan mesyuarat PAC boleh diteruskan walaupun kehilangan empat anggotanya dalam rombakan Kabinet pada Selasa.

Seng Giaw berkata, PAC mempunyai korum yang mencukupi untuk melakukan pendengaran mengikut Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat.

Katanya, Nur Jazlan silap dalam menyatakan perbicaraan harus diberhentikan sehingga ahli baru dilantik pada Oktober.

Menurut Ahli Parlimen DAP Kepong itu, PAC masih mempunyai sembilan anggota untuk menjalankan tanggungjawab meneruskan siasatan terhadap 1MDB dan tidak sesuai untuk menghentikan siasatan pada ketika ini.

BACA: Kabinet dirombak, Peguam Negara diganti, siasatan PAC jadi tanda tanya

BACA: Apa yang kita tahu tentang siasatan PAC ke atas 1MDB?

Kelmarin, Nur Jazlan dilaporkan berkata, semua agensi sesi pendengaran PAC akan dihentikan buat sementara waktu sehingga terdapat penggantian bagi ahli-ahli yang telah diberi jawatan dalam kerajaan.

Nur Jazlan berkata, prosiding PAC hanya akan diteruskan selepas barisan baharu jawatankuasa diumumkan pada persidangan Dewan Rakyat akan datang iaitu pada Oktober.

PAC sebelum ini mempunyai 13 ahli terdiri daripada lapan wakil rakyat Barisan Nasional dan lima pembangkang.

PAC dijadualkan memanggil Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy serta bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi pada 4 dan 5 Ogos ini.

Manakala, bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Mohd Hazem Abdul Rahman yang berkhidmat dari Mac 2013 hingga Januari 2015 dipanggil pada keesokkannya.