Foto anak-anak mangsa nahas pesawat MH17 yang meratapi kehilangan mereka yang tersayang paling mendapat tumpuan di media sosial hari ini.

Foto-foto berkenaan menjadi perkongsian pengguna media sosial yang ternyata terkesan dengan gambaran pilu yang meruntun hati.

Antara lain adalah gambar kesedihan yang dirasai satu-satunya anak lelaki kepada pramugari, Allahyarham Mastura Mustafa iaitu Muhriz Marzaidi yang tidak dapat menahan air mata sejurus melihat keranda ibunya.

Muhriz yang berumur 10 tahun menangis teresak-esak dan merayu ingin melihat wajah ibunya.

Jenazah Allahyarham Mastura disemadikan pada pukul 3 petang dengan disaksikan kira-kira 2,000 orang, lapor Bernama.

Terdahulu van yang membawa jenazah Allahyarham Mastura tiba di Masjid At-Taqwa, Kampung Paroi pada 12.40 tengah hari dan ditempatkan di ruang khas untuk orang ramai memberi penghormatan.








Manakala foto anak lelaki tunggal kepada pembantu juruterbang MH 17, Allahyarham Ahmad Hakimi Hanapi turut trending di laman sosial.

Di usia yang masih kecil iaitu lapan bulan, apalah yang difahaminya tentang kehilangan.

Si kecil itu terpinga-pinga sepanjang proses penerimaan jenazah daripada Amsterdam ke Kuala Lumpur sehingga waktu solat jenazah bapanya.

Sungguhpun tidak mengerti apa-apa, namun foto Abderrahman yang masih kecil ini mengundang sebak orang ramai yang melihatnya.

Jenazah Ahmad Hakimi serta pramugari, Nur Syazana Mohamed Salleh selamat disemadikan di Pusara Negarawan, Tanah Perkuburan Islam Taman Selatan,Presint 20, Putrajaya.












Ramai lagi anak kecil yang merasai perkara yang sama. Semoga mereka semua kuat menghadapi ujian dari yang maha esa ini.

Pada Jumaat, kumpulan pertama jenazah mangsa nahas pesawat penerbangan MH17 selamat tiba di tanah air hampir 40 hari selepas insiden yang mencampakkan negara ke dalam tragedi berganda melibatkan syarikat penerbangan Malaysia Airlines.

Kumpulan pertama ini melibatkan 20 jenazah penumpang dan anak kapal yang telah dikenal pasti identiti mereka serta mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa Belanda untuk dibawa pulang ke Malaysia.