Di Pulau Pinang, ribuan kenderaan yang bersedia untuk memasuki plaza tol itu berhenti selama seminit sebagai tanda menghormati jenazah mangsa pesawat penerbangan Malaysia MH17.

Sebaik pengumuman di buat, kenderaan yang bergerak berhenti kira-kira jam 10.45 pagi dan bacaan Al-Fatihah dibacakan bagi umat Islam, manakala bagi penganut lain dilakukan mengikut adat dan agama masing-masing.

Tinjauan di Plaza Tol Jambatan itu pagi tadi mendapati kebanyakan pengguna laluan itu bersikap terbuka sempena hari perkabungan negara biarpun terpaksa menempuh kesesakan di laluan masuk jambatan itu.

Dalam pada itu, Pengarah Penerangan Negeri , Ishak Ahmad berkata , pihaknya bersyukur majlis The Moment Of Silence di Plaza Tol Jambatan Pulau Pinang berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.

Malah beliau berterima kasih kepada pengguna kerana memberikan kerjasama baik sepanjang majlis tafakur yang di jalankan kira-kira jam 10.45 pagi tadi biarpun difahamkan berlaku kesesakan sepanjang tiga kilometer ketika semua kenderaan berhenti kira-kira seminit.



Majlis ringkas anjuran Jabatan Penerangan Pulau Pinang itu diadakan di pintu masuk Plaza Tol Jambatan Pulau Pinang hari ini.

Lima dari mangsa nahas pesawat MH17 adalah penduduk Pulau Pinang iaitu pramugari Nur Shazana Mohamed Salleh, pramugara Sanjid Singh Sandhu, Kapten Eugene Choo Jin Leong , Azrina Yaakob, Elaine Teoh dan Jenny Loh Yan Hwa.

Jenny, pemilik sebuah restoran di Amsterdam turut berada di atas pesawat MH17 bersama ibunya, Tan Siew Poh serta suaminya yang berwarganegara Hongkong, Fan Shun Po.