18 syarikat konsesi lebuh raya di Lembah Klang akan mengenakan kadar baharu bagi laluan tol, dengan kenaikan antara 10 sen dan RM3, berkuat kuasa 15 Oktober ini.

Antara lebuhraya yang terlibat ialah Lebuhraya Lingkaran Kajang (SILK), Lebuhraya SMART, Lebuhraya Maju Expressway (MEX), Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Lebuhraya KL-Kuala Selangor (LATAR), Lebuhraya Baru Pantai (NPE), dan Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA).

Susulan pengumuman itu, satu tinjauan dilakukan oleh AWANI di Lebuhraya Duta-Ulu Klang bagi mendapatkan reaksi pengguna jalanraya.


Seorang pengguna, Ramli Jamil, berpendapat tindakan menaikan kadar tol adalah tidak wajar kerana rakyat sudah dibebani dengan kenaikan harga minyak serta barangan lain.

Mohd Azman Awang pula berkata, "Syarikat konsesi tidak seharusnya menaikan kadar tol. Hal ini kerana, jumlah kereta di jalanraya semakin meningkat, sudah pasti pendapatan mereka juga meningkat. Jadi, kadar tol tidak sepatutnya dinaikan."

Manakala, seorang pengguna jalan raya, Sulaiman Mohd Mansur menyokong tindakan kerajaan kerana menurut dia, banyak perkara positif disebalik tindakan ini kepada kerajaan dan juga rakyat.

“Dalam masa sekarang, peningkatan dalam pendapatan kerajaan adalah penting. Jadi, ini adalah perkara yang biasa. Di luar negara pun sama, maka negara kita tidak mempunyai sebarang perbezaan,’’ kata Sulaiman.

Sementara itu, media sosial juga dijadikan medium untuk meluahkan pandangan serta reaksi pengguna jalan raya berkenaan kenaikan kadar tol.

Rata-rata pengguna media sosial melahirkan rasa kecewa dengan tindakan kerajaan.

Hal ini kerana, menurut mereka kos hidup di negara ini sudah tinggi, tindakan kerajaan menaikan kadar tol hanya menambah sengsara rakyat.

Malah, ada juga menjadikan ia sebagai satu bahan sindiran di media sosial.













Bagaimanapun, tidak ada kenaikan kadar tol di semua lapan lebuhraya kendalian PLUS.

Kementerian Kerja Raya Malaysia dalam satu kenyataan berkata, penyelarasan kadar tol yang bermula Khamis ini hanya melibatkan lebuh raya dalam bandar dan tidak melibatkan lebuh raya menghubungkan negeri.