KUALA LUMPUR:Empat kawasan di Terengganu meliputi Besut, Setiu, Kuala Nerus dan Kuala Terengganu berdepan amaran cuaca kategori merah.

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), amaran pada tahap bahaya itu menyaksikan hujan lebat bermula semalam dijangka berterusan sehingga hari ini.

Dalam satu kenyataan yang dikemaskini pada 11.50 malam tadi, amaran cuaca buruk (jingga) yang dikeluarkan sebelum ini telah dinaik taraf ke merah.

Menurut kenyataan itu, keadaan hujan lebat di negeri pantai timur semakin berterusan.

Ia dijangka turut menjejaskan beberapa kawasan lain di Terengganu, Kelantan dan Pahang.

Lima kawasan di Kelantan, iaitu Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Bachok dan Pasir Puteh diletakkan di bawah kategori jingga. 

 
Sumber Facebook malaysiamet


Begitu juga empat kawasan di Terengganu iaitu Hulu Terengganu, Marang, Dungun dan Kemaman, serta tiga kawasan di Pahang, iaitu Kuantan, Pekan dan Rompin.

Kawasan yang disenarai dalam kategori kuning iaitu pada tahap waspada ialah Jeli, Tanah Merah dan Kuala Krai di Kelantan serta Maran dan Bera di Pahang. 

Awal bulan ini, MetMalaysia memaklumkan empat hingga enam episod hujan lebat yang signifikan dijangka berlaku dalam tempoh Monsun Timur Laut atau musim tengkujuh di Malaysia, yang akan bermula bulan ini dan berakhir pada Mac 2021. 



Semasa fasa awal Monsun Timur Laut iaitu dari November sehingga Disember 2020, episod hujan lebat dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Manakala mulai Januari 2021, episod hujan lebat dijangka lebih tertumpu di Pahang, Johor, Sabah dan Sarawak.

Fasa kedua Monsun Timur Laut, iaitu mulai hujung Januari 2021, cuaca dijangka agak kering di negeri-negeri di utara Semenanjung.