KUALA LUMPUR: Kenyataan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz bahawa kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk mengarah bank-bank untuk moratorium secara automatik sukar diterima Ketua Pemuda UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki.

Menurut Asyraf Wadji, alasan 'simplistic' itu tidak boleh diguna pakai kerana kerajaan memiliki tiga punca kuasa utama yang memberi peruntukan kuasa besar untuk mengarahkan bank-bank menawarkan moratorium secara automatik.

Dalam kenyataan yang dikongsi pada Rabu, Asraf Wajdi menggariskan tiga punca kuasa utama yang memberi peruntukan kuasa besar untuk kerajaan melalui Menteri Kewangan mengarahkan bank-bank menawarkan moratorium secara automatik:

1) Seksyen 72 dalam Akta Bank Negara Malaysia 2009 (Akta 701)

- Ia secara jelas memberikan peruntukan kuasa kepada Jemaah Menteri (kerajaan) untuk ‘overrule’ atau membatalkan sebarang keputusan yang dibuat Bank Negara Malaysia (BNM), manakala BNM sebagai pelaksana dasar perlu patuh kepada sebarang arahan menteri bertanggungjawab.

2) Seksyen 6 dan 7 dalam Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (Akta 758)

- Ini juga memberikan peruntukan kuasa yang jelas untuk Menteri Kewangan mengarahkan BNM berkenaan dasar-dasar yang berkaitan dalam kewangan dan perbankan.

3) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021

- Ia memberikan kerajaan kuasa penuh untuk mengadakan sebarang peraturan baharu mahupun mengatasi (overule) sebarang undang-undang bertulis sedia ada demi mencapai matlamat Proklamasi Darurat.

Malah, jelas Asyraf Wajdi, tanpa Ordinan Darurat sekalipun, dua undang-undang sedia ada memperuntukkan kuasa Menteri Kewangan yang amat besar.

“Ia sehingga boleh mengarahkan mahupun mengatasi (overule) sebarang keputusan BNM apatah lagi bank-bank komersil.

“Selain kuasa yang diperuntukan oleh undang-undang bertulis, kerajaan juga boleh menggunakan kuasa melalui pegangan saham yang dimiliki dalam bank-bank utama melalui GLC/ GLIC.

“Contohnya ialah Tabung Haji, KWSP, PNB dan KWAP memiliki 82% pegangan saham dalam Bank Islam. Khazanah Nasional pula memiliki 30% dalam Bank Muamalat. PNB, KWSP dan KWAP memiliki 62% dalam Maybank dan 62.1% CIMB Bank,” ujarnya lagi.

Lantaran itu, Asyraf menyarankan kerajaan memanfaatkan sepenuhnya kuasa yang ada sebagaimana yang dinyatakan untuk mengarahkan bank-Bank yang ternyata mencatat keuntungan mencecah berbilion ringgit hanya pada suku tahun pertama 2021 sahaja, untuk menawarkan moratorium secara automatik.

Terdahulu, Tengku Zafrul memaklumkan, kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada boleh memberikan moratorium atau tidak kerana ia adalah keputusan di antara BNM dan bank-bank.