MOTOROLA merupakan salah satu jenama yang dikenali ramai, tetapi akhir-akhir ini ia kian dilupakan disebabkan oleh rombakan pada syarikat.

Motorola kini di bawah Lenovo, dan kini, selepas hilang daripada pasaran tempatan untuk seketika, jenama berkenaan kembali semula.

Terkini, Lenovo di Malaysia telah memperkenalkan dua telefon pintar daripada Motorola, iaitu Moto Z dan Moto Z Play.

Moto Z membawakan rekaan yang sangat nipis, dan menjadi fokus utama adalah sokongan modular berasaskan magnetik pada bahagian belakang.

Pengguna boleh menambah sebarang modul - sama ada kamera, bateri tambahan, speaker mahupun projektor dengan mudah, iaitu hanya perlu menghubungkan ia dengan melekap secara magnetik di belakang.

Moto Z juga tidak mempunyai audio-jack, dan memerlukan penghubung khusus untuk menggunakan headphone sedia ada di pasaran.

Selain Moto Z, Lenovo turut memperkenalkan Moto Z Play yang menawarkan masa penggunaan bateri lebih lama, tetapi hadir dengan spesifikasi lebih rendah.

Kedua-dua peranti ini telah dilancarkan di Malaysia, dan boleh didapati pada harga RM1,799 untuk Moto Z Play, sementara Moto Z pula berharga RM2,699.