KEPALA BATAS: Warga emas berusia 71 tahun menjadi pengunjung paling bertuah apabila menang sebuah rumah teres bernilai RM500,000 di Setia Fontaines Amansara North, Bertam pada Majlis Penutup Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2023 hari ini.

Mat Zin Husin, yang berasal dari Kampung Banggol Sawa, Pendang Kedah ketika ditemui berkata dia terkejut namanya diumumkan sebagai pemenang hadiah utama kerana tidak berharap langsung untuk menang sebarang hadiah memandangkan hanya suka-suka mengantar penyertaan.

Katanya dia mengetahui namanya terpilih sebagai seorang daripada tiga pemenang cabutan e-Peraduan Utama selepas menerima panggilan telefon daripada pihak penganjur malam tadi, tetapi tidak menyangka akan menang rumah.

"Pak cik saja jalan-jalan ikut anak ke MSAM pada hari pertama penganjurannya 30 Sept lepas dan jawab sekali saja dengan dibantu anak yang turut menghantar penyertaan.

"Tak sangka pula dalam ribuan penyertaan nama pak cik yang terpilih. Apa pun, syukur Alhamdulillah dan pak cik anggap ini rezeki," kata bapa kepada empat anak itu ketika ditemui selepas majlis penyampaian hadiah.

Hadiah disampaikan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Datuk Dr Mohamad Abdul Hamid sambil disaksikan Pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda.

Selain Mat Zin, dua lagi pengunjung bertuah yang menyertai e-Peraduan Utama turut menerima hadiah masing-masing berupa sebuah motosikal Yamaha MT24 dan Perodua Axia 1.0.

Umi Kalsum Yaakub, 45, dari Semenyih, Selangor yang menang motosikal berkata dia datang bercuti ke Pulau Pinang untuk menenangkan fikiran bersama enam anak selepas kehilangan suami pada Mac lepas dan singgah ke MSAM untuk meninjau kemeriahan di situ, tetapi tidak menyangka akan bawa pulang hadiah.

"Saya berkunjung ke MSAM pada Rabu lepas dan masuk peraduan sekali saja, lepas itu pulang semula ke Semenyih.

"Malam tadi dapat panggilan beritahu saya menang, tapi mulanya saya sangka 'scammer'. Saya tiba di sini (Bertam) pukul 3 pagi tadi dan syukur walaupun tidak dapat rumah, saya tetap bawa balik motosikal," katanya.

Sementara itu, suri rumah Normah Bongsu,29, dari Sungai Petani, Kedah pula berkata dia tetap gembira apabila membawa pulang kereta Perodua Axia walau pun pada mulanya menyasarkan untuk menang rumah.

Dia yang merupakan pengunjung tegar MSAM, berkata tidak melepaskan peluang untuk hadir ke karnival tersebut setiap kali diadakan kerana mahu mencuba nasib untuk merebut hadiah yang ditawarkan.

"MSAM pertama yang saya pergi adalah di Sungai Petani, Kedah dan kemudian di Port Dickson, Negeri Sembilan.

"Saya gembira kerana usaha saya masuk pertandingan ini akhirnya membuahkan hasil. Ini merupakan kali pertama saya menang dan dapat kereta," katanya.

MSAM 2023 yang berlangsung selama sembilan hari bermula 30 Okt lepas berjaya mencatatkan jumlah pengunjung lebih 200,000 orang serta penglibatan menggalakkan di semua platform digital yang diadakan dalam bentuk hibrid, secara fizikal dan maya.

-- BERNAMA