SESI pembukaan sekolah kebiasaannya bukanlah hari yang dinantikan kalangan pelajar.

Apa tidaknya apabila ada yang beranggapan sekolah sebagai tempat yang membosankan, malah jauh sekali ceria.

Namun suasananya sama sekali berbeza di sebuah sekolah menengah di Sungai Bakap, Pulau Pinang hari ini.

Sempena pembukaan semula sekolah pada Isnin, kalangan guru SMK Tun Syed Sheh Barakbah (SMKTSSB) tampil dengan idea menarik, menyambut kehadiran pelajar dengan mengenakan pakaian seragam sekolah.


Menurut kenyataan di akaun Facebook rasmi SMKTSSB, gimik ini dilakukan sebagai menyahut hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk mewujudkan suasana ceria pada minggu pertama persekolahan.

"Guru-guru memeriahkan suasana hari pertama persekolahan dengan turut sama memakai uniform sekolah agar murid terus teruja dan semangat di hari pertama.

"Tahniah dan syabas Tuan Pengetua En Yusri Bin Yusof, barisan pentadbir serta guru-guru yang sentiasa mencari peluang dan ruang untuk memastikan pelajar-pelajar terus semangat hadir ke sekolah dengan jayanya.

"Murid ceria, guru bahagia, sekolah bitara," tulis kenyataan itu.

Seramai 70 guru terlibat menyambut kehadiran sekitar 800 murid kembali ke sekolah untuk sesi 2024-2025 ini.



Difahamkan kalangan guru SMKTSSB menyambut baik cadangan tersebut dan membeli pakaian seragam baharu dan tidak kurang juga memakai uniform sekolah anak mereka demi menjayakan sesi pembukaan persekolahan hari ini.

Rata-rata pelajar dalam pada itu melahirkan perasaan gembira dengan sokongan dan sambutan yang ditunjukkan oleh para guru ketika menyambut kehadiran mereka di pintu masuk sekolah.



SMKTSSB yang dibuka pada tahun 1973 pada awalnya dikenali sebagai Sekolah Menengah Sungai Bakap.

Ia kemudian dirasmikan pada 29 Ogos 1987 menggunakan nama SMK Tun Syed Sheh Barakbah oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu memegang jawatan Menteri Pendidikan.