ALOR SETAR: Ibu kepada salah seorang daripada tiga anggota tentera yang maut dalam kemalangan di Kilometer 75 Lebuhraya Utara Selatan di sini pada Jumaat, masih terkejut dan tidak menyangka tragedi menyayat hati berlaku ke atas keluarganya.

Menurut Ruzita Zulkifli, 58, dia terkejut apabila diberitahu suaminya Haris Hamzah, 71, bahawa ada menerima panggilan memaklumkan anak lelaki mereka, Lans Koperal Mohd Hafiz Haris, 30, maut dalam kemalangan.

"Apabila abah dia (arwah) bagi tahu (berita kemalangan), mak cik kata tak betul abah. (Mak cik rasa) bukan dia, dia tak meninggal lagi.

"Mak cik tak boleh terima (dan) mak cik rasa macam mimpi tapi kena terima juga, kena reda," katanya ketika ditemui di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, pada Jumaat.

Tiga anggota tentera maut dalam kemalangan di Gurun


Bagaimanapun, Ruzita berkata, dia reda dan dapat menerima hakikat selepas anak ketiga mengesahkan kejadian terbabit.

Menurutnya, Allahyarham yang merupakan anak kedua daripada empat beradik seorang yang taat pada agama dan bertanggungjawab kepada ibu bapa serta keluarga.

"Mak cik nak bisik dekat telinga dia (arwah) mak cik ampunkan dia, mak cik halalkan makan minum dan susu mak cik bagi pada dia, cuma itu sahaja mak cik nak bisik dekat telinga dia. Semoga ditempatkan di tempat orang yang beriman, dia anak yang baik," katanya.

Adik ipar Allahyarham, Ahmad Aizat Ishak, 27, berkata, dia telah memaklumkan kejadian itu kepada isteri mangsa, Nur Hasni Ishak, 32.

Ahmad Aizat memaklumkan, kakaknya kini dalam perjalanan dari rumah sewanya di Pengkalan Hulu ke HSB.

Menurutnya, mereka sekeluarga terkejut dengan kejadian itu memandangkan mangsa bersikap seperti biasa dan tidak menunjukkan sebarangan perubahan.

Jenazah Mohd Hafiz akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al Wajdi, Bukit Selambau sebaik selesai urusan bedah siasat.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian