Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menghargai persahabatan dan semangat setiakawan rakan seperjuangan UMNO yang jujur dan ikhlas sehingga parti keramat itu kekal teguh.

Berucap pada majlis berbuka puasa bersama kira-kira 2,500 sahabat dan setiakawan di Seri Perdana di sini hari ini, Presiden UMNO itu berkata beliau terharu rakan seperjuangan yang tidak mengira masa senang atau susah yang kekal bersamanya dan tidak mengkhianati parti itu.

"Tiada apa yang lebih bernilai daripada persahabatan yang jujur dan ikhlas antara kita yang sudah mengenali isi hati dan sanubari rakan-rakan berikutan apa yang kita lalui (sebelum ini).

"Dalam sesuatu perjuangan, yang memberi kita kepuasan dan keseronokan ialah apabila kita mempunyai lebih ramai kawan dan sahabat yang sentiasa berada di sisi kita.

"Kalau senang dan ada kuasa, kawan ramai, orang ramai sekeliling kita...kita tidak jemput pun mereka hadir tetapi apabila pada waktu susah, orang bersama kita...itu tanda kejujuran dan keikhlasan perjuangan," katanya.

Hadir sama ialah isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Pada majlis itu, Najib dan Rosmah turut menyampaikan sumbangan zakat kepada kira-kira 160 anak-anak yatim dari tiga buah rumah anak yatim - Rumah Ilham, Rumah Kebajikan Anak Yatim Alkhairiyah dan Maahad Tahfiz Ittifaqiyah.

Najib berkata beliau dan rakan seperjuangannya sentiasa mengenang budi dan nilai perjuangan parti UMNO.

"Kita akan teruskan perjuangan parti. Parti kita akan terus kuat...kita terhutang pada UMNO. Apa yang kita dapat hari ini kerana perjuangan parti UMNO. Rezeki kita hari ini kerana parti UMNO. Apa sahaja kita dapat hari ini adalah kerana perjuangan UMNO. Jangan lupa jasa UMNO.

"Kita tidak kuat, saya pun tidak kuat tetapi UMNO yang kuat. Kita kuat kerana UMNO di belakang kita. Parti keramat itu menyebabkan kita kuat, sebab itu Putrajaya milik kita.

"Kita mesti berjuang untuk UMNO dalam apa jua keadaan. Kita tak janjikan pangkat dan kontrak atau apa-apa. Kita cuba janjikan perjuangan.

"Kalau ada rezeki, Allah akan tentukan rezeki sebanyak mana kepada kita. Kalau kita berjuang kerana Allah kerana ikhlas, ada bahagian untuk kita nanti," katanya.

Pada majlis itu, Najib dan Rosmah turut memotong pulut kuning sebagai tanda penghargaan persahabatan dan setiakawan.

Najib dan tetamu turut menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah.

-- BERNAMA