Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia (NCSM) merancang untuk membuka klinik satelit di Kelantan dan Terengganu dalam tempoh lima tahun.

Timbalan presidennya Clare Ratnasingham berkata, pihaknya ketika ini sedang mengumpul dana untuk membina klinik berkenaan.

Menurutnya, ketika ini dua negeri di Pantai Timur tidak mempunyai kemudahan bagi mengesan kanser.

"Kami merancang untuk membuka klinik satelit bagi mereka yang mahu dan perlu melakukan pemeriksaan, serta kalau boleh ada alat mamogram. Namun, klinik ini melibatkan kos yang tinggi. Lantaran itu, kami ketika ini sedang mengumpul dana untuk membuka klinik satelit ini.

"Di pekan-pekan kecil berkenaan, kami akan mengajar mereka bagaimana untuk memeriksa kanser payudara, untuk memeriksa bahagian ketulan dan sebagainya," katanya ketika ditemui di pejabat NCSM selepas menerima lawatan delegasi peserta Miss Tourism World 2015 di sini, hari ini.

Menurut Clare, selepas pemeriksaan dijalankan di klinik satelit berkenaan, informasi dan data kesihatan pesakit akan dihantar ke ibu pejabat NCSM di Kuala Lumpur untuk dianalisis.

"Hasil pemeriksaan akan dihantar ke Kuala Lumpur dan kami akan membacanya. Kemudian akan kami akan hantar surat sama ada mereka perlu ke hospital berdekatan untuk mendapat rawatan lanjut daripada pakar bedah," kata Clare.

NCSM merupakan badan bukan kerajaan yang ditubuhkan pada 1966 bagi meningkatkan kesedaran mengenai kanser.

Ia juga ditubuhkan untuk memberi kesedaran kepada orang ramai bagaimana mencegah serta membuat pengesanan awal, serta menyediakan penjagaan dan sokongan kepada mereka yang menghidap kanser.