KUALA LUMPUR: New Zealand muncul sebagai rakan kongsi utama dalam menggalakkan kerjasama yang lebih besar dengan ASEAN semasa Malaysia bersiap sedia untuk mengambil alih kepengerusian ASEAN pada 2025, kata Persatuan Perniagaan Malaysia New Zealand (NZMBA).

Presidennya, Dave Ananth menekankan potensi untuk perkongsian yang saling menguntungkan antara ASEAN dan New Zealand di pelbagai sektor, termasuk pembangunan pertanian lestari, tenaga boleh diperbaharui dan teknologi.

"Kepengerusian ASEAN-Malaysia pada 2025 membentangkan peristiwa penting untuk kerjasama dan penglibatan serantau. Melalui perkongsian strategik dengan pihak berkepentingan luar seperti New Zealand dan NZMBA, ASEAN boleh mengemudi landskap geopolitik yang kompleks dan muncul sebagai kuasa dinamik untuk perubahan positif di rantau Asia-Pasifik dan seterusnya," katanya yang berpangkalan di Auckland kepada Bernama.

Beliau berkata dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat penekanan yang meningkat terhadap pertanian lestari di seluruh dunia dan gabungan teknik pertanian canggih New Zealand dan sumber ASEAN yang banyak mewujudkan peluang yang menjanjikan untuk kerjasama.

Dave juga menekankan keperluan untuk penyelesaian inovatif untuk menangani cabaran keselamatan makanan dan menggalakkan amalan lestari alam sekitar.

"Selain itu, peralihan ke arah sumber tenaga boleh diperbaharui adalah penting dalam menangani perubahan iklim dan kemajuan New Zealand dalam teknologi tenaga boleh diperbaharui boleh melengkapkan usaha ASEAN ke arah masa depan yang lebih hijau," tambah Dave.

Mengulas lanjut mengenai Kepengerusian ASEAN oleh Malaysia, Dave berkata satu aspek penting dalam kepengerusian Malaysia ialah penglibatannya dengan rakan kongsi luar, termasuk NZMBA yang memainkan peranan penting dalam memudahkan perdagangan dan pelaburan antara kedua-dua negara.

"Dengan Malaysia menerajui ASEAN, terdapat peluang untuk kerjasama yang lebih mendalam antara ASEAN dan New Zealand merentasi pelbagai sektor, termasuk perdagangan, pendidikan dan pelancongan," katanya.

Beliau juga berkata Malaysia perlu melihat kelestarian makanan dan belajar dari New Zealand.

"Saya ingin melihat Malaysia mengotakan apa yang diucapkan dan mengambil peranan penting dalam pengeluaran makanan," katanya, menambah bahawa komuniti perniagaan Malaysia-New Zealand membawa pengalaman dan pandangan yang berharga ke meja perbincangan.

Dave berkata sebagai pengerusi NZMBA, beliau boleh memanfaatkan kepakaran pasukannya untuk mengukuhkan hubungan antara ASEAN dan New Zealand, meneroka pasaran baharu dan peluang pelaburan.

-- BERNAMA