KUALA LUMPUR: Masyarakat antarabangsa tidak bersikap adil dalam tindak balas terhadap Palestin dan rakyatnya, dalam perjuangan menuntut kemerdekaan dan kebebasan dari kekejaman rejim Israel.

Duta Besar Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali berkata ramai yang memilih untuk melihat konflik dengan sebelah mata dan berdiam diri hingga Israel terus melanggar undang-undang antarabangsa mengenai hak rakyat Palestin, berbanding dengan seberapa pantas dan bersatu mereka bertindak balas terhadap isu Ukraine apabila diserang oleh Rusia.

"Kami menjadi mangsa dwi standard dan diabaikan. Kami sebagai rakyat Palestin meminta masyarakat antarabangsa untuk berlaku adil kepada kami, dengan mengatakan bahawa rakyat Palestin mempunyai hak untuk kemerdekaan, menikmati keamanan dan kestabilan di Asia Barat," katanya dalam program "Konflik Israel-Palestin" di Bernama TV di sini, pada Isnin.

Beliau berkata demikian sebagai tindak balas kepada pertempuran terbaharu antara Hamas dan rejim Israel yang telah mengakibatkan ratusan kematian dan kecederaan.

Menyedari bahawa Malaysia sentiasa menyokong perjuangan Palestin, duta itu berkata Palestin dan rakyatnya melihat Malaysia mampu memainkan peranan yang lebih kuat dalam platform serantau dan antarabangsa, termasuk dalam Pertubuhan Kerjasama Islam dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam membangkitkan isu Palestin.

"Malaysia sebagai sebuah negara yang sangat berpengaruh boleh memainkan peranan yang lebih besar untuk meyakinkan masyarakat antarabangsa supaya berlaku adil kepada rakyat Palestin dan menyokong hak Palestin memiliki kebebasan dan kebebasan mereka sendiri," katanya.

Beliau menegaskan hanya ada satu penyelesaian kepada konflik itu, iaitu Israel mengiktiraf hak Palestin dan merdeka.

"Keamanan dan kestabilan di Asia Barat hanya boleh dicapai apabila keamanan dan penyelesaian dicapai di rantau itu. Tanpa Israel mengiktiraf hak rakyat Palestin untuk merdeka, keamanan tidak akan tercapai," katanya.

Sementara itu, penganalisis risiko Peter Nicoll berkata walaupun semua bentuk keganasan dan pembunuhan orang awam dalam konflik bersenjata harus dikutuk, masyarakat antarabangsa cepat memberikan sokongan mereka kepada Israel dalam melancarkan serangan tanpa henti ke atas Semenanjung Gaza.

"Apa yang kita lihat, terdapat banyak sokongan daripada masyarakat antarabangsa untuk Israel, yang mempertimbangkan untuk bersikap defensif terhadap Hamas. Malangnya terdapat sedikit perlindungan dan sokongan yang diberikan kepada rakyat Palestin.

"Kita perlu melihat semua sisi konflik dan melihat bagaimana kita boleh menyokong Palestin dalam memastikan orang awamnya dilindungi dalam konflik ini," katanya.

Sejak 2008, 150,000 rakyat Palestin termasuk 33,000 kanak-kanak telah dibunuh oleh rejim, katanya.

Beliau juga menyatakan mengenai kegagalan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk memenuhi tanggungjawab yang diamanahkan oleh Piagam dalam mengekalkan keamanan dan keselamatan antarabangsa, menekankan bahawa terdapat keperluan untuk pendirian yang lebih konsisten dalam menangani isu itu.

Menurut Kementerian Kesihatan Palestin, serangan udara Israel telah membunuh sekurang-kurangnya 500 rakyat Palestin dan mencederakan kira-kira 3,000 yang lain, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita.

-- BERNAMA